Brugtvognsforhandlerne om ny bilaftale: Endelig

Med en ny afgiftsaftale på biler bliver konkurrencen mellem brugte og nye biler mere fair.

Brugtbilsbranchen er glade for aftalen om at sænke afgiften på biler. Særligt positivt er det, at der nu bliver lukket for leasinghullet, mener de. (Foto: © Brian Bergmann, Scanpix)

Landets brugtvognsforhandlere ånder lettet op, efter at regeringen og DF er blevet enige om at sænke registreringsafgiften.

For det har været en lang og dyr fornøjelse, at regeringen har snøvlet med at finde frem til en aftale, mener de hos Dansk Bilforhandler Union (DBFU), som er brugtvognsforhandlernes brancheforening.

- Det første, jeg gerne vil sige, er: Endelig. Endelig har vi fået en aftale, for det har været en meget hård periode for vores medlemmer, siger direktør Karl-Ove Pedersen.

- I en branche, hvor man er meget likviditetstung, og hvor indtægtsdelen pludselig stopper, så går det meget hurtigt med at give problemer ude i de enkelte forretninger.

Leasinghullet er blevet stoppet

Forhandlingerne om registreringsafgiften har varet i cirka fire uger. Tidligere på ugen meldte Dansk Folkeparti ud, at nu skulle en aftale falde på plads indenfor to uger – ellers ville partiet slet ikke være med omlægge afgifterne.

I aftes landede der så en aftale, hvor man er blevet enige om at sænke registreringsafgiften.

Men for brugtvognsbranchen er det særligt positivt, at leasinghullet er blevet stoppet med den nye aftale, mener Karl-Ove Pedersen. Det betyder nemlig, at der vil være langt færre biler på de danske landeveje, som der ikke er betalt afgift på.

- Det hul, der har været, har betydet at konkurrencen mellem brugte og nye biler har været meget unfair i en længere periode, da en hel del biler er kommet på markedet uden at skulle betale afgift.

- Og det er selvfølgelig noget, der betyder noget, når en forbruger skal vælge mellem en ny eller en brugt bil, hvor den nye faktisk er billigere end en brugt, siger han.

Hos Maibom biler i Aalborg, hvor der både sælges nye og brugte biler, er ejer Carsten Bonderup også overordnet glad for den nye aftale.

- Jeg er i hvert fald glad for, at der er blevet en aftale. Vi har haft 'døde' forretninger i bilbranchen, og jeg er da helt sikker på, at det her igen vil sætte gang i bilhandlen.

- Aftalen er god i den forstand, at den almindelige familiebil, altså folks typiske valg nummer et, nu bliver billigere. Til gengæld bliver mikrobilen, som mange unge mennesker har, dyrere i aftalen, så der er også ulemper, siger han.

Carsten Bonderup tror også, at det betyder, at der kommer mere sikre biler på vejene.

- Man har jo favoriseret de biler, der i crash tests får fem stjerner. Der er ingen tvivl om, at de små mikrobiler, der kun har tre eller fire stjerner i crash test nu har en klar ulempe, da de bliver på samme prisniveau eller stiger.

En dyr omgang

Den nye aftale kommer dog også til at kunne mærkes negativt på pengepungen for de brugtvognsforhandlere, som har et lager af biler med afgift, siger Karl-Ove Pedersen.

- Det betyder jo, at der er nogle, der skal i banken. Der er altid en hage ved at sænke afgiften. Specielt på de biler, hvor afgiften er berigtiget med de gamle regler, og dem har vi mange af stående på lager. Det bliver en dyr omgang, siger han.

- Men også for Hr. og Fru Jensen, som har en VolkswagenPassat, der pludselig bliver 68.000 kroner billigere, siger han.

Ifølge Karl-Ove Pedersen skal du som forbruger være opmærksom på det samme nu som før aftalen.

- Der er ikke noget, som man ikke har skulle være opmærksom på hele tiden. Nemlig at finde en forhandler, man har tillid til og som er medlem af en brancheforening, så man har sikkerhed for, at alt er i orden.