Det har givet ridser i billakken, at Volkswagen har snydt med diesel-motoren, så millioner af biler i øjeblikket kører rundt uden at leve op til myndighedernes miljøkrav.
Det erkender Ulrik Dreisig, der siden nytår har været direktør for Volkswagen Danmark.
- Der er ingen tvivl om, at det voldsomme pres i efteråret har givet ridser i lakken. Men vi gør alt for at stå bag vores kunder, siger han.
I Danmark har 91.000 bilejere siden efteråret ventet på, at deres bil kunne komme på værksted, så snydesoftwaren kan blive rettet, og bilen igen opfylder miljøkravene.
- Det er biler, som vi har solgt rigtigt mange af i Danmark. For Volkswagen-mærket alene drejer det sig om 50.000 biler. Og når vi tager i betragtning, at der kører 350.000 VW-biler rundt i Danmark, så betyder det noget, siger han.
Volkswagen har flere gange været nødt til at udsætte tidspunktet for at hente diesel-bilerne på værksted. Forklaringen er modsætningen mellem at nedbringe NOx-niveauet, samtidig med at CO2-niveauet ikke må stige.
Ingeniørerne i Volkswagen i Tyskland har fået til opgave at nedbringe NOx-niveauet i motoren, uden at brændstofforbruget må stige. Men ifølge flere eksperter er det et modsætningsforhold, der ikke umiddelbart kan lade sig løse.
- Det har taget lang tid. Det skyldes, at det er en relativt kompleks opdatering. Men det er også et udtryk for, at det nye system bliver gennemtestet, siger Ulrik Dreisig.
Torben Kudsk, chef for politisk-økonomisk afdeling i FDM, er ikke så sikker på, at forbrugerne vil vinde på sigt. Fejlen med Volskwagen-bilerne blev opdaget af en NGO i USA.
Og der har ikke været nogen udskiftning i de tyske godkendelsesmyndigheder siden.
- Vi skal huske, at de myndigheder, der nu kigger på det, også er de myndigheder, der ikke kunne finde problemet før, siger han.
FDM har oprettet et alternativt test-system, som skal gennemtjekke alle biler med nye software, når de tyske myndigheder har sagt god for en ny software.