Det underskudsramte PostNord Logistics A/S dumper priserne og udkonkurrerer private vognmænd på stykgodsmarkedet.
Sådan lyder det fra brancheorganisationen DTL – Dansk Vognmænd -, der har meldt PostNord-datterselskabet til Konkurrencestyrelsen med påstanden om, at virksomheden driver unfair konkurrence med statsmidler i ryggen.
- Der er en nærliggende risiko for, at de penge, som staten tilfører PostNord, indirekte eller direkte havner i kassen hos PostNord Logistics i konkurrence med private vognmænd. Og vel at mærke i et selskab, der intet har at gøre med den postomdelingsforpligtelse, der ligger hos Postnord, siger direktør i DTL Erik Østergaard.
Anmeldelsen til Konkurrencestyrelsen kommer, efter offentliggørelsen at PostNord Logistics regnskab viser et tab på 91 millioner kroner og en negativ egenkapital på to millioner kroner.
DTL finder det ”stærkt betænkeligt”, at PostNord Logistics nu har haft underskud i fire ud af de seneste fem år og fortsat opererer på markedet.
- Det er jo et selskab, der er 100 procent ejet af PostNord-koncernen, som er aktiv på det private marked med private vognmænd og benhård konkurrence med små marginaler. Og der vil vi nu have Konkurrencestyrelsen til at se på, hvad der foregår i det selskab, siger Erik Østergaard.
Europa-Kommissionen har godkendt redningsplan
Transportorganisationen vil have konkurrencestyrelsen til at vurdere, om datterselskabet bliver holdt kunstigt i live med penge fra den milliardstore redningsplan for hele den svensk-dansk ejede PostNord-koncern, som politikerne i de to lande har vedtaget.
Redningsplanen, som omfatter et dansk statstilskud på 1,2 milliarder kroner frem til 2019, skal blandt andet gøre det muligt at fyre 2.500 tjenestemandsansatte postfolk i det kriseramte Postnord, der har tabt milliarder af kroner på en faldende brevmængde.
Planen blev for nylig blåstemplet af Europa-Kommissionen, som vurderede, at den er i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler.
Men ifølge DTL-direktør Erik Østergaard var underskuddet på 91 millioner kroner i datterselskabet PostNord Logistics ikke kendt på det tidspunkt, hvor EU-Kommissionen tog stilling til redningsplanen for PostNord.
- Det er derfor, vi beder de danske konkurrencemyndigheder om at forholde sig til det resultat, der nu er offentliggjort for PostNord Logistics.
PostNord Logistics afviser kritikken
Hos PostNord afviser direktør for området terminaler, kurer og tung logistik Jakob Manori fuldstændig beskyldningerne om, at datterselskabet bruger statsmidler til at sikre sig en konkurrencefordel.
- Der er streng myndighedskontrol med processerne i forhold til udbetalingen af pengene til PostNord, som er et andet selskab. Vi ligger helt uden for den brevvirksomhed, som modtager midler i øjeblikket. Så de to ting har intet med hinanden at gøre, siger han.
Jakob Manori kalder desuden kritikken for ”underlig”, fordi PostNord Logistics kun har omkring 10 procent af markedet for stykgodstransport.
- Vi er en for lille en spiller til at kunne påvirke priserne på den måde, siger han.
Jakob Manori, der er nytiltrådt som selskabets øverste chef, har ingen kommentarer til de forrige års underskud i PostNord Logistics, men han fortæller, at selskabet forventer balance i regnskabet allerede i år.
- Vi er i gang med en rekonstruktion af virksomheden. Og jeg forventer, at vi med de aktiviteter og den forretningsplan, vi har, får skabt en lønsom virksomhed allerede i år.
DR Nyheder har kontaktet Transport-, Bygnings- og Boligministeriet for at få en kommentar fra minister Ole Birk Olesen (LA).
Han sender følgende udtalelse via sin presseafdeling:
- PostNord er underlagt de almindelige regler for udøvelse af konkurrencemæssig virksomhed. Hvis der er tvivl om, hvorvidt PostNord overholder konkurrencelovgivningen, må jeg henvise til konkurrencemyndighederne.