Rift om dine regninger: Virksomheder opfordrer kunder til at droppe Betalingsservice

Forbrugerrådet Tænk ser positivt på, at der er kommet øget konkurrence til Betalingsservice, men efterlyser flere fortsat spillere på markedet.

Tænk har af flere omgange løftet pegefingre af Nets, der ejer Betalingsservice. (Foto: © Claus Fisker, Scanpix)

Er du sikker på, at du vil bruge Betalingsservice, når regningerne skal betales?

Det spørgsmål kan forbrugerne lige så godt begynde at vænne sig til, for flere virksomheder opfordrer nu deres kunder til at droppe Betalingsservice.

I stedet tilbyder virksomheder og organisationer automatiske korttræk, når regningerne skal betales. Automatisk korttræk går kort sagt ud på, at pengene bliver trukket direkte fra dit kort hver måned frem for på din konto.

Det kommer ligesom Betalingsservice fortsat til at koste penge, men det bliver langt billigere, lyder det.

Billigt og sikkert

Forbrugerrådet Tænk har fulgt udviklingen på betalingsområdet og er positivt stemte overfor et alternativ til kundernes nuværende favorit; Betalingsservice. Tænk mener oven i købet, at folk kan føle sig helt trygge ved at vælge automatisk korttræk.

- Tidligere mente vi ikke, der var tilstrækkeligt sikre regler ved automatisk korttræk, så man som forbruger ikke var beskyttet nok. Men det er der blevet rettet op på, så nu kan man trygt og roligt indgå en aftale med automatisk korttræk i stedet for Betalingsservice, siger Troels Holmberg, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk.

Børns Vilkår er en af de organisationer, der i fremtiden vil tilbyde deres medlemmer automatiske korttræk. For dem er det især økonomien, der spiller en rolle.

- Der er helt klart et økonomisk incitament. Betalingsservice er et godt produkt, men det er rigtig, rigtig dyrt, og derfor har vi behov for at afsøge andre metoder. Her ser de automatiske korttræk ud til at være meget billigere, og derfor kan vi bruge de penge på børnene i stedet, siger Henriette von Leise, kommunikation- og fundraisingchef hos Børns Vilkår

Børns Vilkår har en årlig udgift på over 630.000 kr. alene til Betalingsservice. Donerer man 50 kr. om måneden til Børns Vilkår, vil næsten 10 procent af donationen derfor gå til gebyrer.

Årelang kamp for lavere priser

Tænk har af flere omgange løftet pegefingre af Nets, der ejer Betalingsservice. De er utilfredse med, at Betalingsservice ikke sænker priserne, selvom der i årenes løb er kommet langt flere faste overførsler via Betalingsservice.

Prisen har således været fastfrosset siden 2007 og ligger på 4,32 kr. per overførsel.

Om vi vil se fald i prisen det kommende stykke tid, vil Nets ikke svare på, men de kan mærke, at markedet rører på sig, og at flere konkurrenter vil hav en bid af kagen.

- Vi kan helt klart mærke øget konkurrence og specielt fra de automatiske kortbetalinger. Det er steget fra ingenting i 2009 til 75 mio. automatiske korttræk i løbet af 2015, så der er en voldsom vækst på området. Det gør, at vi skal være ekstra vakse ved havelågen og hele tiden forbedre Betalingsservice, men jeg vil ikke diskutere priser med pressen, siger Karsten Anker Petersen, kommunikationschef i NETS.