Redaktør: Dygtig direktør har gjort Dong til en attraktiv investering

Henrik Poulsen har i sin tid i spidsen for Dong tilført energikoncernen stor værdi, mener redaktør.

Dong-prospektet er på 676 sider og baner vejen mod Børsen.

Vejen er banet for en børsnotering af en af landets største virksomheder, Dong Energy, efter energikoncernen børsprospekt i dag er blevet offentliggjort.

Her vurderes Dong Energys markedsværdi til et niveau mellem 83,5 og 106,5 milliarder kroner.

Det er væsentligt højere, end staten solgte godt 25 procent for i 2013, da Dong blev vurderet til 31 milliarder kroner.

- Vi får bekræftet, at Dong er rigtigt mange penge værd. Siden det blev prissat omkring 30 milliarder kroner for tre år siden, er det blevet tredoblet, siger Peter Suppli Benson, der er erhvervsredaktør for Berlingske Business.

Han forklarer succesen med en stram og dygtig ledelse, der de senere år har gjort Dong lækker for investorer verden over.

- Det er en meget komprimeret og intensiv proces under ledelse af Henrik Poulsen. Han har solgt ud, skåret til og fået strømlinet en virksomhed, der for tre år siden var en sjov blanding af gas, olie og noget havenergi, siger Peter Suppli Benson.

Havvind giver penge

I dag er Dong verdens største udbyder af vindenergi, der udgør over 50 procent af koncernens forretning.

- Der er blevet skåret helt til, så den absolut største udbyder af havenergi i verden i dag er Dong. Alligevel fremstår Dong som en nordsøstørrelse med vindmøller i England og Danmark, og som først er begyndt i Tyskland. De har kig på muligheder i Holland og har stadig masser muligheder i England og kigger sågar på Taiwan. Og fordi grøn omstilling er et internationalt buzzword, er der kæmpe potentiale, siger Peter Suppli Benson.

Han mener også, den tidligere ledelse, som blev hældt ud af Dong i 2012, skal have cadeau.

- Jeg synes, det er dybt fascinerende, at for tre-fire år siden blev daværende direktør Anders Eldrup kylet ud af bestyrelsesformanden Fritz Schur. Vindstrategien var ikke populært dengang. Men den strategi har altså muliggjort et salg på 100 milliarder kroner. Det er den tidligere ledelses fortjeneste, siger Peter Suppli Benson.