Realkreditrådet er allerede i gang med at gøre sproget mere forståeligt, så almindelige mennesker er i stand til at forstå, hvad de skriver under på, når de er ved at købe bolig.
Ifølge en undersøgelse fra Forbrugerrådet er det kun hver femte, der forstår nogle af de centrale tekststykker og paragraffer.
- Det er klart, der er noget jura og teknik, der skal være på plads. Men det fritager os ikke fra, at sproget skal være forståeligt. Det er den balance, man skal finde, lyder det fra Ane Arnth Jensen, direktør i Realkreditrådet.
I et samarbejde med Forbrugerrådet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen samt Finanstilsynet er Realkreditrådet i gang med at kigge på, hvordan man kan lave lånedokumenter, der er lettere at forstå.
- Det er helt grundlæggende principper, sætte punktummer og forklare det, der virker uforståeligt for de fleste, siger Ane Arnth Jensen.
Hun afviser, at Realkreditrådet skulle have interesse i at skrive noget, som låntagerne ikke forstår.
- Vi har et utroligt gennemsigtigt realkreditsystem og har kun interesse i, at låntagerne forstår det, siger Ane Arnth Jensen.