Det er afgørelsens time for Volkswagens øverste direktør, Martin Winterkorn. Selskabets bestyrelse er samlet i dag. Til krisemøde.
Før de 20 bestyrelsesmedlemmer lukker døren til mødet, får den skandaleombruste direktør lov at forklare sig, men spørgsmålet er, hvad han egentlig kan fortælle?
I en video på VW’s hjemmeside siger den 68-årige direktør følgende:
- Det gør mig uendeligt ondt. Jeg giver Dem mit ord på, at vi vil gøre alt - skridt for skridt - for at genvinde Deres tillid.
Undskyldning på undskyldning
Videoen er lagt op, efter at den tyske bilfabrikant er kørt lige lukt ind i det, der tegner til at blive bilindustriens største globale skandale.
VW er således blevet beskyldt for at snyde de amerikanske miljømyndigheder ved – i al hemmelighed – at have installeret en software i motorerne på en række dieselbiler, som kan få dem til at forurene mindre.
Et smart lille trick, når de bliver miljøtestet af myndighederne. Bare ikke, hvis man bliver opdaget. Og det blev Volkswagen i sidste uge af det amerikanske miljøagentur EPA.
- Jeg har på nuværende tidspunkt ikke svar på alle spørgsmål, erkender Martin Winterkorn, der lige siden afsløringen har undskyldt og undskyldt:
- Personligt er jeg dybt ked af, at vi har krænket vores kunders og offentlighedens tillid, siger han i en erklæring.
Verdens 58. mest magtfulde mand
Martin Winterkorn har en fortid som professor i metalfysik, før han i 1977 begyndte i industri-virksomheden Robert Bosch, der er storleverandør til bilindustrien.
Han er en dygtig ingeniør og enormt detaljeorienteret. For eksempel bryster han sig af at kende hver en detalje i bilerne med det velkendte VW-mærke, som han begyndte at arbejde med i 1993.
Fra dæktyper til den rigtige lyd, når døren smækker.
I Volkswagen indtog han forskellige lederstillinger, før han endte som topchef i 2007. Her var han blandt andet med til at indlemme Porsche i koncernen, der også består af bilmærkerne: Audi, SEAT, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Scania, Skoda og selvfølgelig Volkswagen.
Men om Martin Winterkorn fortsætter som chef for alle bilmærkerne efter dagens bestyrelsesmøde er meget tvivlsomt:
- Forud for mødet må man bare sige; at alt er muligt, siger Per Hansen, der er investeringsøkonom i Nordnet og fortsætter:
- Winterkorn står i en situation, hvor det langt fra er sikkert, at han har vidst noget, men det forbliver altså hans ansvar.
Hvis man skal sætte sine penge...
Sidste år kårede Forbes Business Magazine Martin Winterkorn som den 58. mest magtfulde person i verden. Han har også skabt gode resultater for VW. Blandt andet overhalede han i år ærkerivalen Toyota, og VW blev dermed verdens bedst sælgende bilfabrikant.
Martin Winterkorns kontrakt hos Volkswagen stod da også til at blive forlænget på et bestyrelsesmøde på fredag, men nu er alt uklart.
- De amerikanske myndigheder vil gerne have, at Folkevogn lægger sig fladt ned, siger Per Larsen.
Og i det spil er det altså meget tvivlsomt, om den 68-årige direktør for lov at fortsætte.
- Kunne jeg sætte mine penge på noget, så vil jeg sige, at det ikke er sikkert, at han bliver fyret i dag, men jeg tror ikke, at han – når ugen er omme – fortsætter som koncernchef i VW, lyder det.
Dette portræt er skrevet før, Martin Winterkorn valgte at trække sig som topchef i VW efter dagens krisemøde.