Nye køretøjer skaber frygt for ulykker og pladsmangel

Flere organisationer er stærkt bekymrede for udsigten til, at Folketinget i dag tillader en række eldrevne køretøjer i trafikken.

I forvejen tæt befærdede cykelstier kan efter nytår få endnu flere brugere i form af en række eldrevne køretøjer. (Foto: © Sofie Mathiassen, Scanpix)

Det er med stor bekymring, at Rådet for Sikker Trafik og Cyklistforbundet er vidner til, at et bredt flertal i Folketinget i dag ventes at lovliggøre flere former for motoriserede køretøjer i trafikken.

Begge organisationer har i processen op til dagens vedtagelse råbt vagt i gevær overfor politikerne om, at eldrevne køretøjer som uniwheels, hoverboards samt løbehjul og skateboards med motorer vil føre til flere ulykker, øgede risici i trafikken samt flere konflikter blandt trafikanter.

- Vi er bange for, at det vil føre nogle ulykker med sig, som man ellers kunne have undgået, siger administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik, Mogens Kjærgaard Møller.

- Allerede i dag ser vi en frygtelig trængsel på cykelstierne, og når man så flytter endnu flere former for køretøjer ud på cykelstierne, vil det i vores øjne uvilkårligt føre til flere sammenstød, siger han.

Mogens Kjærgaard Møller understreger, at han endnu har til gode at se, hvordan de nye regler, som træder i kraft ved årsskiftet, bliver udformet.

Men han er ikke desto mindre bange for udsigten til, at en lang række nye køretøjer skal have lov til at køre sammen med cyklister på i forvejen trafikerede cykelstier.

Det skyldes ikke mindst, at førerne af eksempelvis motordrevne løbehjul og skateboards ifølge Rådet for Sikker Trafik må ventes at være især børn og unge mennesker. Fra Transportministeriets side lægges der dog op til en aldersgrænse på 15 år for de nye køretøjer.

- Kombinationen af små hjul, hurtige køretøjer og uerfarne trafikanter er dårlig. Det betyder, at de ikke er i stand til at manøvrere på samme måde som cyklister, og vi er faktisk ret nervøse for, at det vil føre til ulykker, siger Mogens Kjærgaard Møller.

Cyklistforbund frygter faldende sikkerhed

Samme skepsis overfor de nye regler møder man i Cyklistforbundet.

Her kalder direktør Klaus Bondam det for ”en meget trist og meget beklagelig udvikling”.

- Det ligger jo næsten i navnet cykelsti, at det er forbeholdt cyklister. Derfor synes vi i Cyklistforbundet, at det er en meget beklagelig udvikling, og en udvikling, som vi desværre nok vil se sig afspejlet i en faldende trafiksikkerhed, siger Klaus Bondam.

- Hvis vi lige pludselig begynder at blande alle mulige andre forskellige transportformer ind, så øger vi utrygheden, og det er en utryghed vi allerede ser nogle steder, især i de større byer, fordi der simpelthen er for lidt plads på cykelstier, siger han.

Flere partier på Christiansborg er ligeledes skeptiske overfor lovforslaget, men da der i første omgang er tale om en forsøgsordning ventes samtlige Folketingets partier at stemme for forslaget.

Minister: Det vil blande godt ind i trafikken

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) deler dog ikke bekymringen for, at de nye regler vil føre til flere ulykker og konflikter på cykelstierne.

- Den måde, vi laver det på, er, at vi tillader køretøjerne at køre de steder, hvor de bevæger sig med cirka samme hast, som den trafik, der er der i forvejen. Så der ikke er så stor hastighedsforskel, og så de flyder med den trafik, der er i forvejen, siger Ole Birk Olesen.

- Et uniwheel kan eksempelvis køre op til 20 kilometer i timen, hvilket svarer til, hvad en cykel cirka kører. På den måde vil det blande godt ind i trafikken og køre de rigtige steder, siger ministeren.

De nye regler træder i kraft fra årsskiftet, og der lægges blandt andet op til en aldersgrænse på 15 år.

Samtidig ventes en række sikkerhedskrav om eksempelvis lys og hjelm at blive en del af det nye regelsæt.

(Foto: © Grafik: Morten Fogde Christensen, DR Nyheder)
(Foto: © grafik: Morten Fogde Christemsen, DR Nyheder)