Den stærkt omtalte taxi-tjeneste Uber møder en stadigt stærkere storm af modstand fra Københavns Politi.
Den 8. juli tabte seks af Ubers chauffører de første prøvesager ved Københavns Byret og blev idømt bøder på mellem 2.000 og 6.000 kroner for at have kørt ulovlig taxi-kørsel. Flere af sagerne er dog anket.
Siden dommen i juli har politiet haft travlt på de københavnske gader. Yderligere 40 Uber-chauffører er blevet sigtet siden dommen, hvilket bringer det samlede antal op på 86, heraf 71 i år.
Bedre til at spotte dem
Vicepolitiinspektør i Københavns Politi, Allan Wadsworth-Hansen, forklarer politiet har afventet byrettens dom.
- Forklaringen skal findes på et øget fokus. Vi har lavet nogle vejledninger, vi har udbredt til hele patruljeberedskabet i Københavns Politi, og der har også været en masse medieomtale. Og så er vi blevet bedre til at vide, hvad vi skal kigge efter, når vi skal spotte de her chauffører.
Det er fortsat ikke ulovligt at bruge den kontroversielle tjeneste som passager, kun som chauffør, forklarer han.
Lignende sager i Sverige
Det er alene UberPOP-tjenesten, som bødesagerne handler om. Her kører private bilister taxi-kørsel i deres egne biler, uden dog at have de sædvanlige godkendelser og licenser, ligesom at bilerne heller ikke er godkendt til såkaldt erhvervsmæssig personbefordring.
Chaufførerne skal selv opgive indtægter til SKAT - men det er usikkert, om det sker. Uber internationale forretninger er ejet af en kæde af selskaber, der går via Holland til nulskattelandet Bermuda.
Tjenesten har tabt lignende sager i mange andre europæiske lande, senest i Sverige og Tyskland, hvor Uber valgte at trække UberPOP-tjenesten af markedet efter nederlag i retten.