Pernille opdagede ulovligt gebyr på sin bycykel: Det er bare ikke okay

Bycyklen.dk undskylder ulovligt kortgebyr og opfordrer kunder til at bede om penge retur.

- Jeg synes, det er lidt træls. Mine børn og jeg bruger bycykel-abonnementet rigtig mange gange på en måned. Så med et slag på tasken, vil jeg i hvert fald komme til at betale 50 kroner på et år, som jeg ikke bør betale, siger Pernille Drost, som er blevet opkrævet ulovligt gebyr af Bycyklen.dk. (© PRIVATFOTO)

Pernille Drost fra København bruger et par gange om måneden de hvide cykler fra Bycyklen.dk, som man med et betalingskort kan leje rundt om i hovedstaden.

Hun er en af de mange danskere, der i dag har kontaktet DR Nyheder efter afsløringen af, at mange af landets forretninger ulovligt har opkrævet gebyr for brug af betalingskort, selvom nye regler trådte i kraft 1. januar.

- Jeg synes, det er træls, at de ikke har styr på reglerne, og at jeg tilfældigvis skal læse om det via et nyhedssite og selv skal opsøge det. Det er bare ikke okay, siger hun.

Ulovligt at kræve gebyr fra private

Nye regler har fra 1. januar i år nemlig gjort det ulovligt at opkræve gebyrer for brug af private betalingskort. Det er uanset om man handler i butikker eller netbutikker. Dog skal man stadig betale gebyr for at bruge et firmakort.

Men selvom det nu er ulovligt at tage gebyr fra private kunder, er Pernille Drost med sit Visa-kort fem gange i det nye år blevet opkrævet 82 øre per gang, når hun har lejet bycyklerne.

Hun har derfor i dag klaget til virksomheden Bycyklen.dk for at få sine penge for det ulovlige gebyr retur.

- Jeg synes, det er lidt træls. Mine børn og jeg bruger bycykel-abonnementet rigtig mange gange på en måned. Så med et slag på tasken, vil jeg i hvert fald komme til at betale 50 kroner på et år, som jeg ikke bør betale, siger Pernille Drost.

Hun har også klaget over, at virksomheden ikke har opdateret sine betingelser for betalingsgebyrer. En uopdateret version af betingelserne ligger i skrivende stund stadig på virksomhedens hjemmesiden, fortæller hun.

- Det er et dokument, der er skrevet i januar 2017, så her har de ikke revideret deres betingelser i henhold til 2018 og de nye regler, siger hun.

Efter DR Nyheders henvendelse har Bycyklen.dk lagt en opdateret version af betingelserne ud på sin hjemmeside. De nye betingelser kan læses her.

Virksomhed: Kunder må henvende sig

Hos Bycyklen.dk beklager man, at brugerne er blevet opkrævet det ulovlige gebyr. Det fortæller virksomhedens PR- og kommunikationschef Iben Keller.

- Vi har helt lavpraktisk skiftet vores it-udviklingshold ud. Så den opgave er desværre landet mellem to stole, og vi blev først opmærksomme på, at det ikke var blevet udført, da der var en bruger, der henvendte sig til os og gerne ville have refunderet 82 øre, siger hun og understreger, at gebyret nu er fjernet.

Så var det i dag, at I fik den henvendelse?

- Nej, jeg mener, at det var i sidste uge.

Hvad så med Pernille Drost. Hvad skal hun gøre?

- Hun får selvfølgelig sine penge retur. Alle de brugere, som måtte være blevet opkrævet et uretmæssigt gebyr, de skal henvende sig til vores kundeservice.

Hvornår præcis lavede i den her ændring, så der ikke længere opkræves gebyr?

- Det er vores kundeservice, der har siddet med det, jeg fik det bare refereret ved et driftsmøde. Så jeg er faktisk ikke helt klar over, hvornår brugeren har oplevet det, og hvornår systemet er opdateret med ændringerne. Så jeg vil sige at for en sikkerheds skyld, så skal alle, der er kørt bycykel op til i dag, lige tjekke deres fakturaer.

Hvis I kendte til problemet i sidste uge, hvorfor har I så ikke skrevet det ud til jeres kunder?

- Det kunne man måske godt have gjort. Jeg har ikke været opmærksom på, at det ikke er sket. Vi sidder lidt i en opdelt virksomhed. Det har vi simpelthen ikke lige tænkt over, hvis jeg skal være helt ærlig, siger Iben Keller.

Handler ikke kun om pengene

Pernille Drost håber nu, at Bycyklen.dk vil følge hurtigt op på hendes og andre kunders henvendelser om at få tilbagebetalt gebyret.

- Jeg forventer, at de stopper det med det samme, og at jeg og andre kunder får det gebyr tilbage, som vi har betalt uretmæssigt i 2018, siger hun.

Hun giver dog ikke meget for, at virksomheden nu kan garantere, at de ikke opkræver uretmæssigt gebyr ved brug af cyklerne.

- Der er noget helt klar lovgivning, som siger, at man ikke må tage det gebyr, så det kan ikke være rigtigt, hvis firmaerne siger, at man først lige er blevet opmærksomme på det, og at de næste gang nok skal sørge for, at det ikke sker, siger hun.

Men nogen vil måske sige, at det kun er nogle få kroner, du er blevet opkrævet uretmæssigt. Hvorfor gå så meget op i det?

- Jeg synes, det er ret principielt, fordi firmaerne tager nogle penge, som de ikke har ret til. Når jeg tænker på, at jeg allerede nu har betalt næsten 4 kroner denne måned, så tør jeg ikke tænke på, hvor mange penge firmaet har skummet hos alle mulige andre, siger Pernille Drost.

TIP OS

  • Er du ulovligt blevet opkrævet gebyr for brug af betalingskort efter 1. januar, hører vi gerne fra dig. Skriv til ahec@dr.dk