Cafeer, kiosker, supermarkeder, byggemarkeder, babyudstyrsbutikker, rejsebureauer og en enkelt offentlig myndighed.
Siden 1. januar 2018, hvor det blev ulovligt for alle butikker i Europa at opkræve gebyrer ved betaling med kort, er antallet af virksomheder, der har fået et påbud om at overholde reglerne vokset til 45.
- Det er en stor blanding af forskellige virksomheder over hele landet, der er fortsat med at opkræve gebyrer, selvom forbuddet var trådt i kraft, siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Michael Høg Riis.
I en pressemeddelelse skriver styrelsen, at man sidste år modtog 221 henvendelser om kortgebyrer.
Og i knap en femtedel af sagerne har det altså udløst et påbud, som er skridtet inden politianmeldelse og bøde.
- 45 sager er 45 for mange. Men det er vores indtryk, at mange af virksomhederne har efterlevet det påbud, de har fået, siger Michael Høg Riis.
Direktør: Vi dummede os
En af de virksomheder, der var for langsomme til at fjerne kortgebyrerne, er rejsebureauet Sunweb.
Her fortæller direktør Deniz Jensen, at en teknisk fejl betød, at der stadig blev opkrævet kortgebyr efter 1. januar 2018, selvom forbuddet trådte i kraft.
Gebyret var væk igen den 10. januar, men det var nok til, at en forbruger havde anmeldt virksomheder.
- Det var en fejl, vi dummede os. Men ligeså snart, vi blev opmærksomme på det, blev gebyret fjernet igen, siger han.
Supermarkedskæden Meny, der er en del af dagligvarekoncernen Dagrofa, en anden af de virksomheder, der har fået et påbud.
Her udtaler kommunikationsmedarbejder Jacob Lassen:
- Det er beklageligt, at vi modtog påbuddet i starten af 2018, hvor vi straks rettede fejlen.
Betalingsmarkedet skal udvikles
Hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen siger Michael Høg Riis, at det er vigtigt, at virksomhederne overholder reglerne.
Det handler nemlig om forbrugernes frihed til at vælge betalingsmiddel.
- Forbrugerne kan med fordel undersøge, om de fremover kan få fordele ved at bruge en bestemt mobilløsning eller betalingskort. For eksempel kan der være attraktive rabatter og bonusser alt efter, hvilket betalingsmiddel, man bruger, siger han.
Samtidig er loven, der er en del af EU's betalingsdirektiv, sat i verden for at skabe bedre konkurrence på betalingsmarkedet.
- Loven åbner for nye aktører på markedet og ansporer de gamle til at udvikle nye produkter. Derfor er det vigtigt, at forbrugerne er aktive og kritiske, siger Michael Høg Riis.
Forbrugerne kan klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på telefon eller på kfst.dk, hvis en virksomhed stadig opkræver ulovlige kortgebyrer.