Flere Nykredit-kunder kritiserer i dag banken for at have undladt at oplyse dem om, at de med en låneomlægning fra Nykredit til Totalkredit vinkede farvel til en låst bidragssats.
Kritikken har også fået Forbrugerombudsmanden til at gå ind i sagen. Nykredit ønsker ikke at stille op til interview med DR Nyheder, og har i stedet sendt en skriftlig kommentar.
- Vi hilser Forbrugerombudsmanden velkommen. Enhver offentlig myndighed, der ønsker at se os efter i kortene, skal være velkommen. For vores rådgivning lever naturligvis op til kravene, skriver privatkundedirektør i Nykredit, Flemming Haahr Vesterbrandt i svaret til DR Nyheder.
- Vi lægger stor vægt på at yde vores kunder god og fyldestgørende rådgivning, og vi er ærgerlige hver gang, nogen føler, de ikke har fået det.
DR Nyheder har i dag talt med flere Nykredit-kunder, som ikke mener, at rådgivningen, i forbindelse med deres låneomlægning, har været god nok.
Én af dem er 66-årige Teddy Jensen, der sidste år lagde sit lån om, og i den forbindelse undrede sig over, at hans lån blev flyttet til Totalkredit i stedet for Nykredit.
Da han kontaktede banken per mail lød svaret blot, at det skyldtes ”praktiske og økonomiske årsager”, men ikke et ord om, at han samtidig sagde farvel til sin fastlåste bidragssats.
Sagen kort
- •
Fra juli måned stiger bidragssatserne for Totalkredit-kunder med 15-45 procent.
- •
Nykredit, som ejer Totalkredit, begrunder stigningen med øgede kapitalkrav primært fra EU.
- •
Nykredit må ikke selv hæve bidragssatserne, men har flyttet et stort antal kunder over i datterselskabet Totalkredit, hvor bidragssatsen stiger kraftigt.