Mystiske girokort med skattesmæk lander hos boligejere klemt i vurderingskoks

Trods fejl i beskeder om nye ejendomsvurderinger bliver boligejere nu opkrævet mere i skat.

Selvom han ikke er blevet hørt og endnu ikke kan klage over sin nye ejendomsvurdering, så skal Preben Nielsen fra Rødovre nu betale 4.600 kroner ekstra til kommunen.

To mystiske beskeder med opkrævninger for højere skatter er landet hos Preben Nielsen fra Rødovre.

Han er en af de boligejere, som på første hånd har oplevet problemer med de nye ejendomsvurderinger.

Tip os:

  • Har du arbejdet med de nye ejendomsvurderinger? Skriv til vurdering@dr.dk

Nu skal Preben Nielsen så også lægge næsten 4.600 kroner ekstra i skattebetalinger til kommunen den 1. november.

Det sker, selvom han hverken har haft mulighed for at blive hørt eller få prøvet sin nye ejendomsvurdering, som han mener, der er fejl i.

- Jeg synes, det er uretfærdigt. Det er unfair over for os, det er gået ud over. Det er ikke i orden, siger han.

Kommuner trækkes ind i nyt vurderingsrod

I alt har ejerne af omkring 146.000 boliger indtil nu fået en ny vurdering.

I de første sager sendte man alle oplysninger. Men i foråret gik Vurderingsstyrelsen over til en ren digital løsning, så ejere af omkring 94.000 boliger kun har fået en kort besked i e-boks.

Men i nogle af beskederne om de nye ejendomsvurderinger har et vigtigt link ikke virket, og der har ikke stået et ord om en skarp frist på fire uger for at komme med rettelser.

Beskeder om de første, nye ejendomsvurderinger har derfor indeholdt så alvorlige fejl, at eksperter mener, at en række sager skal startes forfra.

I næste uge forventer Folketingets Ombudsmand svar på, hvor mange der er blevet klemt i det nye system, og hvad skattevæsnet vil gøre for at hjælpe dem.

Men allerede nu modtager nogle boligejere med nye vurderinger så også opkrævninger fra kommunen for ekstra boligskatter i 2021 og 2022.

Dermed breder sagen om klemte boligejere, døde links og manglende information sig nu til kommunernes skatteopkrævninger.

Og det er et problem, fordi det så kan blive endnu sværere at få styr på sagen, mener professor i forvaltningsret Sten Bønsing fra Aalborg Universitet.

- Det er et problem, hvis kommunerne ikke er klar over, hvad det er for borgere, der har problemet, siger han.

Hvad skal man gøre, hvis man oplever det her?

- Som borger må man gøre gældende, at der er sket en fejl, og at man ikke er blevet hørt og har haft adgang til sine oplysninger. Ellers må kommunerne gå i dialog med Vurderingsstyrelsen, siger Sten Bønsing.

Må ikke klage

Helt tilbage i april fik Preben Nielsen en besked med link til den såkaldte deklaration fra Vurderingsstyrelsen.

Det er Vurderingsstyrelsen, der under Skatteministeriet står for at sende beskederne ud.

Men linket i beskeden, der skulle have givet ham adgang til at rette fejl i grundlaget for hans nye vurdering, virkede ikke.

Han forsøgte i april også at logge på vurderingsportalen.dk, men der var ifølge Preben Nielsen ingenting at finde, da han kom ind på siden.

Han regnede med, at styrelsen ville give besked, når problemet var løst.

Nu er fristen på de fire uger overskredet, og Preben Nielsen har fået at vide, at han først må klage, når Vurderingsstyrelsen sender ham et nyt brev, om at han kan klage.

Brevet har han nu ventet på i mere end fire måneder.

- Det er ikke fair. Og jeg har så også konstateret, at det koster 1.100 kroner. Det var jeg så heller ikke klar over, siger Preben Nielsen.

Boligejeren fra Rødovre er ikke alene. Vurderingsstyrelsen oplyser i en mail til DR, at ingen ejere fra den seneste vurderingsbølge endnu har fået lov til at klage.

- Klagestartsbreve til de senest vurderede 95.000 ejendomme udsendes inden for de næste par måneder, skriver Vurderingsstyrelsen.

'Borgere efterladt på perronen'

Preben Nielsen har siden forsøgt at finde svar på, hvorfor han nu bliver opkrævet mere i skat.

Forklaringen er, at de nye ejendomsvurderinger udløser en lidt kompliceret skattemekanisme hos kommunen, som nu må regulere din skat for 2021 og 2022.

Fordi Preben Nielsen har fået en ny ejendomsvurdering, der er langt højere end den gamle vurdering, så må kommunen nu regulere skattebetalingen med 6,4 procent i 2021 og 2,8 procent i 2022.

Det udløser en ekstraregning på cirka 4.600 kroner, som skal betales 1. november.

Men fordi der er tale om en automatisk proces, hvor opkrævningerne reelt set bare er spyttet ud af en computer, så ved kommunerne af gode grunde ikke, hvad der kan være gået galt i sagerne.

Det forklarer skatteekspert Henning Boye Hansen fra revisionshuset BDO.

- Kommunerne er slet ikke klar over det bøvl, som ligger forud. De har ikke haft noget med udsendelser af vurderinger at gøre, siger han.

Ud fra oplysningerne i de nye opkrævninger er det ifølge Henning Boye Hansen også tæt på umuligt at gennemskue, hvad man som boligejer egentlig opkræves ekstra skat af.

- Det er et udtryk for, at man har efterladt borgerne på perronen, når det gælder forståelsen af boligskatterne i de her år.

- Det er lidt tankevækkende, fordi man politisk taler meget, om at det er vigtigt, at borgerne skal kunne regne deres skat ud, siger Henning Boye Hansen.

Kommune: Borgere skal betale

Preben Nielsen mener, det er uretfærdigt at opkræve skat, når linket til at råbe op ikke virkede, og når skattevæsnet samtidig ikke vil give ham lov til at klage.

Rødovre Kommune, der har sendt opkrævningerne, forklarer i en mail til DR Nyheder, at man bare følger reglerne og sagsbehandler, når skattevæsnet giver besked om nye vurderinger.

- Når Vurderingsstyrelsen kommer med en ny vurdering, fastsætter kommunen ny grundskyld og sender opkrævninger ud til de borgere, som skal betale, skriver kommunen i mailen.

sin hjemmeside skriver Rødovre Kommune, at efteropkrævningerne kun gælder de boligejere, der har fået en ny vurdering, hvor boligen er steget i værdi.

- Vurderingsstyrelsen udsender løbende nye ejendomsvurderinger. Disse vurderinger vil for nogle ejendomme betyde en ny beregning af ejendomsskatten for 2021 og 2022.

Derudover henviser kommunen til Vurderingsstyrelsen.

Vurderingsstyrelsen henviser på sin hjemmeside til kommunerne, når det gælder spørgsmål om grundskyldsopkrævning.

- Har du et spørgsmål om grundskyld, skal du kontakte din kommune, skriver Vurderingsstyrelsen.

DR Nyheder har sendt en række spørgsmål til Vurderingsstyrelsen. Styrelsen svarer ikke på spørgsmålene, men skriver i en mail:

- Vurderingsstyrelsen er ved at undersøge, hvordan den enkelte boligejer kan hjælpes med de udfordringer, der er opstået som følge af links, der ikke virker. Indtil da opfordrer vi boligejere, som har oplevet de konkrete udfordringer, til at henvende sig og få hjælp hos Vurderingsstyrelsen.

Det har DR spurgt om:

  • Hvad skal man gøre som boligejer, når man står i den situation?

  • Skal man betale de nye girokort, som kommunen opkræver per 1. oktober og 1. november?

  • Er det rimeligt at opkræve skatter, når boligejere ikke har haft mulighed for at gøre indsigelse?

  • Hvorfor stiller I ikke sagerne i bero?

I et svar til DR oplyser Skatteministeriet, at man forventer, at adgangen til at klage over den seneste bølge af nye vurderinger åbner i næste måned.

DR har uden held forsøgt at få et interview med Kommunernes Landsforening (KL), som skriver i en mail:

- Da det er skattevæsnet og vurderingsstyrelsens sag, har KL ikke en kommentar.