Rekordmange vælger at sætte rumpetten i et flysæde i efterårsferien. Også selvom klimaet er ramt af de store CO2-udledninger.
Luftfarten står nemlig ifølge tal fra EU for knap fire procent af EU's samlede drivhusgasudslip i 2019.
Og det vil vi fortsætte med, lyder vurderingen fra brancheforeningen Dansk Luftfart. Derfor skal vi fokusere på at udvikle de grønne løsninger, så vi hurtigst muligt kan komme til sydens sol, uden at det går ud over klimaet.
Men lige nu går udviklingen for langsomt. Det fortæller Mathias Milling, der er sekretariatschef for Dansk Luftfart.
- Markedet for det grønne brændstof har svært ved at komme i gang. Der er brug for at få mere sikkerhed ind i projekterne, siger han.
Han fortæller, at der i øjeblikket er flere producenter, der forsøger at udvikle det grønne brændstof, men at risikoen i projekterne er for stor. Det skyldes, at producenterne skal investere massivt i at opstarte produktionen, og at de derfor ønsker en vis sikkerhed for hvilken pris, de kan afsætte produktet til.
- Producenterne står på den ene side og ønsker aftageraftaler på 10 til 15 år. Luftfartsselskaberne er derimod vant til at indgå prisaftaler på brændstof for et år. Derfor er der et hul på markedet, som vi har brug for hjælp til at få lukket, siger Mathias Milling.
Brancheforening: Passagerafgiften skal gå til udvikling
Det hul mener han blandt andet kan lukkes ved, at den kommende grønne passagerafgift, som kommer i 2025, går til udvikling af grønt brændstof.
Som det er nu, går over halvdelen af afgiften derimod til en forhøjelse af ældrechecken, siger Mathias Malling. Det øvrige går til forskellige dele af luftbranchen - blandt andet udvikling af grønt brændstof.
Flere virksomheder er allerede i gang med at udvikle det grønne brændstof, som kan gøre vores flyrejser betydeligt grønnere. En af dem er Ørsted, men selskabet har ifølge Finans valgt at droppe hele otte ud af elleve projekter, som skulle udvikle grønt brændstof.
Netop det viser, at der er brug for mere statslig involvering, fordi producenterne er nervøse, mener Mathias Malling.
Kunne flyselskaberne ikke bare blive enige med hinanden om, at de alle køber grønt brændstof, så producenterne får sikkerhed for, at alle vil købe det?
- I teorien jo, men så simpel er virkeligheden ikke. Luftfartsselskaberne er i hård international konkurrence, det er svært at se for sig, at luftfartsselskaberne skal påtage sig al risikoen for at få det her produkt på markedet. Det vil være svært for hele branchen at blive enige om det, siger Mathias Milling.
Han peger på, at det samme økonomiske problem findes andre steder i Europa. Derfor ville en større prissikkerhed betyde, at vi i Danmark kunne lede vejen i det grønne flybrændstof, og at vi i fremtiden mindsker afhængigheden af grønt brændstof eksempelvis fra Kina.
Professor: Brug for offentlig hjælp
Henrik Wenzel, der er professor i grøn omstilling på Syddansk Universitet, er enig. Han kalder det et kæmpeproblem og naivt, at staten ikke spiller en større rolle i at sikre en større produktion.
- Det er dumt, fordi man undervurderer, hvad der skal til, for at det kan lykkes, siger han.
Han peger på, at der er flere projekter i gang med at få fremstillet det grønne brændstof, men at det er i så små mængder, at det vil blive solgt til højestbydende. Og jo mere der produceres nu, jo flere kan flyve grønt hurtigere.
Sådan lød det i Mette Frederiksens nytårstale tilbage i 2022:
Men kan luftbranchen ikke selv betale for det, når der netop er så mange, der flyver?
- Konkurrencen er ganske hård i branchen. Vi kan se, at Mærsk støtter produktionen af grønt brændstof, men flyselskaber som SAS er alt for økonomisk belastede til at bruge mange penge på det. Der skal mere til for at omstille flysektoren. Det er en god måde, hvis staten prissikrer brændstoffet, siger Henrik Wenzel.
Han forklarer, at det haster med at få flyene over på det helt grønne brændstof. For nogle flyselskaber benytter sig lige nu af såkaldte "grønne" brændstoffer, der er lavet af spildt madolie. Men de er faktisk værre end fossile brændstoffer, siger han.
For tre dage siden advarede de økonomiske vismænd om, at Energiø Bornholm kunne blive for dyr. Øen skulle også være med til at give grønt brændstof til blandt andet fly.
Så hvor efterlader det statsminister Mette Frederiksens (S) vision om, at vi i 2025 skal have mulighed for at flyve grønt på en indenrigsflyvning?
- Da statsministeren sagde det i sin nytårstale (i 2022, red.) var det realistisk – og det er det stadig. Men der skal altså mere til. Det kræver, at staten kommer tættere på branchen, så man kan sikre de her aftaler, siger Henrik Wenzel.