Det er ulovligt at køre taxa for den amerikanske tjeneste Uber i Danmark.
Det slog Østre Landsret fast i november. Siden har Anklagemyndigheden rejst tiltale mod Uber for medvirken til, at chauffører bryder taxiloven.
Samtidig verserer der en sag mod Uber, der blev politianmeldt af Trafikstyrelsen blot en time efter sin åbning i København i efteråret 2014.
Men de mange sager mod Uber, som er rejst af myndighederne selv, er ikke nok til, at Erhvervsministeriet synes, Uber skal udelades af den oversigt over deleøkonomiske tjenester i Danmark, som blev offentliggjort i januar.
Her står Uber listet på linje med Gomore, Letsgo og andre deleøkonomiske tjenester.
- I samme øjeblik Uber etablerede sig i Danmark, anmeldte Trafikstyrelsen Uber for ulovlig taxavirksomhed. Nu har man haft de her domme, som har kendt Uber-kørslen ulovlig. Og jeg tolker Erhvervsministeriets liste som en blåstempling fra det officielle Danmark af Uber, og det er simpelthen for ringe, siger Henning Hyllested, Enhedslistens transportordfører.
Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) ønsker ikke at svare på DR Nyheders spørgsmål, men ministeriet henviser til et svar, Brian Mikkelsen gav i sidste uge i Folketingssalen.
- Det mest hensigtsmæssige er, at vi som parlamentarikere overdrager til domstolene, om Uber er ulovlig eller ej. Det er jo op til domstolene at vurdere. Jeg mener, at et grundlæggende træk ved deleøkonomien er, at der er noget overskudstræk, som bliver brugt rigtigt, og det er også nøglen til den vækst, som deleøkonomien helt sikkert kan udløse i det danske samfund, sagde Brian Mikkelsen onsdag i sidste uge.
I dommen fra Østre Landsret slog retten samtidig fast, at Uber ikke kan beskrives som samkørsel, sådan som selskabet ellers har hævdet at være. Alligevel har Uber på ministeriets liste stået angivet som netop en samkørselstjeneste.
Det har Erhvervsministeriet dog korrigeret i en opdateret liste.
Det har ikke været muligt at få fat i brancheforeningen Taxiførere i Danmark, Tid. Men i et brev til statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) skriver formand Søren H. Nicolaisen:
- Ved at anbringe en virksomhed hvis tjeneste er ulovlig i Danmark på en offentlig tilgængelig liste over mulige deleøkonomiske tjenester, bidrager man dermed i bedste fald til en vildledning af offentligheden eller måske nærmere en egentlig misinformation af såvel lovgivende magt som offentligheden.
Brian Mikkelsen afviser, at Erhvervsministeriet blåstempler Uber ved at medtage tjenesten på en liste over deleøkonomiske tjenester:
- Den her liste er ikke en blåstempling af Uber og deres forretningsmodel. Ej heller af de handler, der finder sted gennem platformene. Der har lige været en historie i medierne om handel med ulovlige hælervarer i Den Blå Avis.
- Men det betyder jo ikke, at Den Blå Avis er en ulovlig markedsplads. Så lige nu er det altså vigtigt for os at få et overblik over, hvad der findes af forretningsmodeller, som har en formidler og således udfordrer den rolle, vi traditionelt tænker på, sagde Brian Mikkelsen.
Henning Hyllested beskylder regeringen for at være inkonsistent i sin holdning til Uber. For mens Transportministeriet og Justitsministeriet har anklaget Uber for at være ulovlig, figurerer Uber nu på en liste hos Erhvervsministeriet.
- Jeg tror, det er et signal til Uber, at man ønsker at omfavne dem på en eller anden måde.
Der i øjeblikket gang i forhandlinger om en ny taxabekendtgørelse, der skal liberalisere dele af taxaloven.