Landsretten stadfæster dom: Ulovligt at køre for Uber

Østre Landsret stadfæster byrettens dom, og idømmer en Uber-chauffør bødestraf for ulovlig taxikørsel.

Østre Landsret stadfæster byrettens dom - og fastholder bøden til en Uber-chauffør. (Foto: © Thomas Lekfeldt, Scanpix)

Det er ulovligt at køre som chauffør for den amerikanske taxi-tjeneste Uber, og nu må en tidligere Uber-chauffør til lommerne og betale en bøde. Det har Østre Landsret netop bestemt.

Landsretten stadfæster dermed byrettens dom, hvor manden også blev idømt en bøde på 6.000 kroner for en række forhold, herunder taxi-kørsel uden de nødvendige tilladelser.

Dommen har været længe ventet af både taxibranchen, politikere og ikke mindst politiet, der løbende har langet en lind strøm af bødeforlæg ud til de Uber-chauffører, der er blevet stoppet rundt omkring i Københavns gader.

Flere sager er på vej

Tidligere på ugen kom det frem, at yderligere 50 chauffører nu kan se frem til føre tilsvarende sager byretten de kommende måneder. Hertil kommer et ukendt antal chauffører, som politiet løbende har sigtet, efterhånden som de er blevet stoppet.

Før sommerferien blev de første seks Uber-chauffører idømt bøder på mellem 2.000 og 6.000 kroner ved byretten i København, og i går skulle de to første ankesager have været for Østre Landsret.

Den ene Uber-chauffør valgte dog at udeblive fra retsmødet, og ankesagen blev derfor afvist.

I dommen slår retten samtidig fast, at Uber ikke kan beskrives som samkørsel, sådan som selskabet ellers har hævdet at være.

- Det lægges efter bevisførelsen til grund, at de omhandlede kørsler er foretaget med pas­sagerer, der ikke har nogen nærmere tilknytning til tiltalte ud over anvendelsen af Ubers internetapplikation, og at kørslerne er udført mod en betaling, der overstiger de med kørslen direkte forbundne omkostninger til f.eks. benzin eller olie, står der i dommen.

Uvist hvad der nu sker

Alle sagerne omhandler i store træk samme forseelse, nemlig at chauffører, der kører for Uber, ikke har de nødvendige tilladelser og licenser til at køre erhvervsmæssig persontransport, ligesom at bilerne - der er chaufførernes egne - ikke er godkendt til taxi-kørsel og udstyret til formålet.

Med dommen i Østre Landsret, er der sat et foreløbigt punktum for lovligheden af at køre for Ubers særlige Uberpop-tjeneste i Danmark.

Uber kan dog vælge at fortsætte med de mere klassiske taxi- og limousine-agtige tjenester, UberX eller Uberblack, der ikke har vakt samme postyr i de lande, hvor disse tjenester tilbydes.

Uberpop er den tjeneste, hvor chaufførerne ikke ansættes af Uber, men agerer underleverandører, stiller med deres egne biler og selv bærer alle omkostningerne.

I denne tjeneste fungerer Ubers app som taxicentral, taxameter og betalingsløsning, ligesom at Uber bestemmer prisen for turen og snupper en andel af turens pris i gebyr til sig selv.

Skat var ikke del af sagen

Uber udbetaler herefter det resterende beløb til chaufførens bankkonto, og det har været en del debat om, hvorvidt chaufførerne så også husker at opgive beløbet til skat.

Dagens dom handler dog alene om, hvorvidt chaufføren har kørt pirattaxi-kørsel. Under sagen kom det frem, at den tiltalte chauffør havde kørt i alt 319 ture for Uber sin tid som aktiv.

Det er foreløbig uvist, hvordan Uber i Danmark vil forholde sig til dommen - men senest har tilsvarende sager i Sverige fået Uber til at droppe Uberpop-tjenesten og i stedet satse på de dyrere og mere luksus-agtige tilbud. Det samme er sket i Tyskland.

Større sag på vej

Der verserer også en sag mod selve virksomheden Uber, der blev politianmeldt af Trafikstyrelsen blot en time efter sin åbning i København i efteråret 2014.

Denne sag har afventet den endelige dom i prøvesagerne mod Ubers chauffører.

Uber har ekspanderet sin tjeneste til mange lande verden over, men mange steder er Uberpop-tjenesten endt med at ramle ind i lokal lovgivning på det højt regulerede taxi-område.

Senest har Uber i Danmark sat priserne, og dermed også chaufførens andel, ned med 16 procent, hvilket for få uger siden fik chaufførerne til at protestere.