Discount-supermarkedet med grimme kasser, som kunderne selv kan dykke ned i, hvis de vil have varer til spotpris med hjem, kan snart være fortid.
Sådan lyder det fra topcheferne i de tre store supermarkedskæder Coop, Rema 1000 og Dagrofa.
Som direktøren for den norske kæde Rema 1000, Henrik Burkal, formulerer det:
- Discount er ikke længere "paller ind og en hobbykniv fra loftet", og så kan du selv skære kassen op. Der sker rigtig meget på kvalitetssiden, Henrik Burkal i P1-programmet P1 Business.
Pointen bakkes op af Coop-direktør Peter Høgsted, der står i spidsen for Brugsen, Kvickly og Irma-butikkerne samt discountkæden Fakta.
- Discount er ved at redefinere sig selv. Discount er ikke som discount var engang, hvor det var store partier, der blev knaldet ind på gulvet i grimme papkasser, siger han.
Kiwi tjente ikke på discount
Udmeldingen kommer på dagen, hvor kunder i lavprissupermarkedet Kiwi vil møde en låst dør og et lukket supermarked mange steder i landet.
Dagrofa-koncernen besluttede nemlig for en måned siden at lukke samtlige 103 Kiwi-butikker i Danmark. I dag lukker de første 74 endegyldigt, fordi det ifølge Dagrofa-topchef Per Thau er svært at tjene penge på discountvarer.
- Vi tror ikke længere på, at vi kan tjene penge på discountmarkedet. Der er for mange butikker, og det er kun de bedste, som kan tjene penge, siger Per Thau fra Dagrofa i P1 Business.
I stedet satser Dagrofa på deres Spar- og Meny-butikker, som overtager 29 af Kiwi-butikkerne og vil slå sig op på et større udvalg af varer og et lokalt kendskab frem for pris.
Kvalitet og ændrede indkøbsvaner
Kvalitet vil få en mere fremtrædende rolle i de danske supermarkeder, lyder det fra direktøren i Coop.
- Vi ser jo vores egen Super Brugsen satse mere på et bredere udvalg med andre fødevarer og mere kvalitet. Vi ser det samme i Meny, siger Coop-direktør Peter Høgsted.
Samme tendens vil ifølge Coop-chefen også ramme de traditionelle discountkæder som Fakta, Netto, Rema 1000, Lidl og Aldi, der dog fortsat vil være butikker uden sådan noget som egen slagter og bager.
Selv er Coop i øjeblikket i gang med at redefinere Fakta-butikkerne, så lavpriskæden igen kan begynde at tjene penge til Coop. Noget, den ikke har gjort i flere år.
Hos Rema 1000 hæfter administrerende direktør Henrik Burkal sig ved, at danskernes indkøbsvaner forandrer sig i disse år.
- Førhen tog man måske af sted én gang om ugen med en indkøbsseddel og kørte langt væk til et sted, som havde alt. Nu handler man oftere på vej hjem uden en plan, siger han og fortæller, at folk i dag køber flere ferske varer og mere halvfabrikata.
Skarp konkurrence
Samtidig understreger Rema-direktøren, at der i dag er skarp konkurrence mellem supermarkederne.
- Vi hører tit, at dagligvarer er for dyre i Danmark, men der er en meget intens konkurrence i Danmark, så når vi hører de historier, forstår vi dem ikke helt, siger Henrik Burkal.
Konkurrencen er også noget Coop lægger mærke til.
Men det er ikke supermarkedernes interne konkurrence om at sælge madvarer til kunderne, som bekymrer mest. I stedet får væksten uden for dagligvarehandlen rynkerne frem hos Coop-direktøren.
- Det er Just Eat, take away, måltidskasser og restaurationsbranchen, der har vækst, så det er mine konkurrenter, siger Peter Høgsted.