Forbrugerekspert: Kiwi kom skidt fra start i Danmark

Dårlige beliggenheder og problemer med Kiwi-konceptet i Danmark, kostede discountkæden livet, vurderer ekspert.

1650 ansatte mister deres job, når Kiwi over de kommende måneder lukker sine 103 butikker i Danmark. (Foto: © Mads Joakim Rimer Rasmussen, Scanpix)

Efter ni år på det danske marked er det slut med discountsupermarkedet Kiwi.

Årsagen er flere års underskud i forretningen, og det kan forklares ved et kig tilbage i tiden, mener Henning Bahr, som er administrerende direktør i Retail Institue, der har fokus på detailhandel og forbrugeradfærd.

- Man var for dårlig til at finde gode beliggenheder, og man glemte fuldstændig, at det norske Kiwi-koncept skulle tilpasses de danske forbrugere, siger han.

Henning Bahr peger på, at Kiwi fra begyndelsen har været plaget af driftsunderskud og dårlige beliggenheder i kraft af de tidligere Alta-supermarkeder, som Kiwi overtog.

- Man fik en svær start, og det er man måske også blevet straffet for nu, siger han.

Dagrofa, som er den dagligvarekoncern, der står bag Kiwi, begrundede lukningen med benhård konkurrence på discountmarkedet. En årsag som Henning Bahr også lægger vægt på:

- Kiwi har ikke formået at vinde forbrugernes hjerter i de år, de har eksisteret. Der er simpelthen for mange direkte konkurrenter, som har gjort det lidt bedre på et så overbefolket marked, siger han.

Omkring 30 af de 103 Kiwi-butikker i Danmark bliver ifølge Dagrofa omdannet til enten Meny- eller Spar-butikker, som også ejes af dagligvarekoncernen. Lukningerne betyder, at ca. 1600 ansatte bliver afskediget, mens ca. 800 andre bliver tilbudt job i andre af koncernens butikker.