Journalist om ophugget skib: Mænd arbejder i bare fødder

Sikkerheden er meget dårlig hos de arbejdere, der ophugger det tidligere Mærskejede skib i Bangladesh, siger journalist, der har været på stedet.

- Mændene ophugger kæmpemæssige skibe med deres bare hænder og i bare fødder eller iført sandaler. Nogle af dem arbejder uden sikkerhedsudstyr. Der er ikke taget hensyn til arbejdernes sikkerhed på nogen måder, siger journalist Norma Martinez fra mediet Danwatch.

Det tidligere Mærsk-ejede skib ’North Sea Producer’ er endt på en strand i Bangladesh til ophugning.

Stedet, hvor ophugningen foregår, er berygtet for dårlige arbejdsforhold, afslørede mediet Danwatch sammen med TV 2 og Politiken i går.

Journalist Norma Martinez fra Danwatch har selv oplevet forholdene i Bangladesh, hvor arbejderne har meget lidt sikkerhedsudstyr, fortæller hun.

- Mændene ophugger kæmpemæssige skibe med deres bare hænder og har bare fødder eller sandaler på. Nogle af dem arbejder uden sikkerhedsudstyr. Der er ikke taget hensyn til arbejdernes sikkerhed på nogen måde.

- Vi ser værftsarbejdere, der kravler op på skibet uden faldsikring og sikkerhedsseler. De har overhovedet ikke udstyret til at gøre deres arbejde.

Gasflasker hejst med reb

Norma Martinez og hendes fotograf besøgte værftet over tre dage. Hun havde forberedt sig på, at det var slemt, men hun havde ikke troet, det ville være så primitivt.

- Jeg tænkte, det var løgn. Det føltes surrealistisk, da jeg så, at de begyndte at hejse gasflasker op med et reb, der kan slå mod stålet og skabe en eksplosion.

Flere af de ansatte havde hverken sko eller hjelme på, fortæller journalist, der har besøgt værftet, hvor det tidligere Mærskejede skib ophugges.

Under besøget interviewede hun flere af arbejderne.

- En af arbejderne, vi talte med, havde skåret sin hånd tre dage forinden og havde bandage på, men alligevel skulle han på arbejde.

Mærsk beklager

Siden skibet var en del af Mærsks flåde, har rederiet solgt en andel videre til en anden virksomhed. Sammen har de solgt skibet videre til endnu en virksomhed, der har sendt det til ophugning i Bangladesh.

Selvom Mærsk ikke ejede skibet, da det blev sendt til ophugning, anklager kritikere alligevel rederiet for at have ansvar i sagen.

Forholdene for arbejderne i Bangladesh strider imod både internationale og Mærsks egne regler. Mærsk beklager sagen og vil fremadrettet indskærpe over for køberne, at skibene skal ophugges steder, hvor der er ordentlige forhold.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra den virksomhed, der angiveligt har købt skibet og sendt det til ophugning i Bangladesh.