Mærsk-skib skrottes på strand i Bangladesh

Et 52.000 tons tungt olieskib fra Nordsøen er nu på en strand i Bangladesh. Det er imod Mærsks officielle politik, skriver Politiken, TV 2 og Danwatch.

I Mærsk-koncernen er man ærgerlig over sagen og vil fremadrettet undersøge, hvordan man kan undgå, at flere skiber ender til ophugning under lignende forhold. (Foto: © Mærsk PR/ Ture Andersen, Scanpix)

Det tidligere Mærskejede skib ’North Sea Producer’ har gennem 32 år tjent millioner af kroner hjem til A.P. Møller – Mærsk.

Nu skal det ophugges på en åben strand i Bangladesh, skriver medierne Politiken, TV 2 og Danwatch.

Ifølge Politiken, Tv 2 og Danwatch begyndte Mærsk for få måneder siden at hugge sine udtjente skibe op på Alangstranden i Indien. Så sent som i sidste uge skrev Politiken, at A.P. Møller-Mærsk fik ophugget to store containerskibe på en strand i Indien. Det er en metode, som Mærsk-koncernen ellers har taget afstand fra, fordi det kan skade både arbejdere og miljø.

Skibet ’North Sea Producer’ er endt på stranden, fordi en mellemhandler solgte skibet som skrot i Bangladesh, efter at skibet var ude af Mærsks hænder.

Mærsk beklager

Mærsk erkender et medansvar for, at skibet bliver hugget op under forhold, som rederiet selv opfatter som uforsvarlige.

- Jo, vi har et ansvar. Og vi er meget, meget kede af, at det ligger der. Men vi kan intet gøre for at få det væk derfra, for vi ejer ikke skibet længere og har ingen kontakt med det, siger Annette Stube, chef for bæredygtighed i Mærsk, til Politiken.

Ifølge Annette Stubbe, chef for bæredygtighed i Mærsk-gruppen, er man i Mærsk ærgerlig over, at skibet er endt i Bangladesh, og fremadrettet vil rederiet undersøge, hvordan man kan undgå, at flere skiber ender til ophugning under lignende forhold.

- Vi kommer nu til at have en passus i vores kontrakter, som sørger for, at dem der overtager skibet - uanset hvad de siger, de skal bruge det til - ikke kan tage det op på en strand. Men det vil jo aldrig være 100 procent bulletproof, siger Annette Stubbe til TV 2.