Prisen skulle have været 350 kroner for den vest, som Joshua Bruhn for to uger siden så på stativet i tøjbutikken Samsøe & Samsøe på Købmagergade i København.
Men da den 43-årige bibliotekar fra Copenhagen Business School taster pinkoden til sit Mastercard ind i på terminalen, lyder prisen på 353,32 kroner.
- Jeg påtaler gebyret over for ekspedienten. Men hun siger, at det hele stemmer, fordi kortgebyrerne lige er blevet opdateret, fortæller han.
Joshua Bruhn er en af de mange danskere, der i dag har kontaktet DR Nyheder efter afsløringen af, at mange af landets forretninger ulovligt har opkrævet gebyr for brug af betalingskort, selvom nye regler trådte i kraft 1. januar.
- Jeg påpeger over for ekspedienten, at de har opkrævet et ulovligt gebyr. Og det bekræfter ekspedienten, der står ved siden af, men foretager sig ikke mere. Den anden ekspedient vil ikke hjælpe mig, da jeg spørger, hvordan jeg får mine 3,32 kroner tilbage, siger han.
Skriver mail til Samsøe & Samsøe
En ny lov har fra nytår gjort det ulovligt at opkræve gebyrer for brug af private betalingskort. Det er uanset, om man handler i butikker eller netbutikker. Dog skal man stadig betale gebyr for at bruge et firmakort.
3,32 kroner er ikke verdens største beløb, erkender Joshua Bruhn. Men han bliver irriteret over ligegyldigheden fra butikkens side og skriver en mail til Samsøe & Samsøes hovedkontor.
- Jeg har netop handlet hos jer ( Købmagergade) og betalte i den forbindelse med Mastercard. Af min kvittering fremgår det, at jeg har betalt gebyr for brug af dette kort. Dette er per 1. januar ikke længere lovligt. Vær venlig at advisere mig om, hvordan jeg kan få DKK 3,32 retur.
To dage senere får han svar fra Samsøe & Samsøe, der erkender, at han er blevet opkrævet et ulovligt gebyr og beklager mange gange.
- Vores kortterminal var desværre ikke blevet opdateret korrekt ved årsskiftet. Du skal selvfølgelig være velkommen til at komme forbi butikken og få dine 3,32 kr. retur eller sende mig dit telefonnummer, så skal jeg sende de 3,32 kroner retur til dig, skriver den assisterende butikschef.
Joshua Bruhn: Det er ikke okay
Joshua Bruhn er irriteret over, at han havde en dårlig oplevelse i butikken, og at han rent faktisk skulle sætte sig ned og skrive en mail til Samsøe & Samsøe for at få sine penge tilbage.
- Det kan være, jeg bare havde trukket på skuldrene, hvis jeg synes, jeg fik en ordentlig forklaring og de undskyldning i butikken. Men jeg kan slet ikke forstå, at de her regler kan være gået deres næser forbi i en forretning helt frem til 9. januar.
Nu tænker Joshua Bruhn på, hvor mange kunder, der muligvis slet ikke har opdaget, at de er blevet opkaldt kreditkortgebyrer i de travle butikker under januarudsalget.
- Jeg kigger altid på mine boner. Men der kan være rigtig mange, der har været på udsalg og brugt deres kreditkort, som ikke har fundet ud af det. Det her er bare ikke okay, siger han.
Opdatering: Samsøe & Samsøe skriver i en mail til DR Nyheder, at virksomheden ikke ligeglade med, at der er opkrævet ulovligt gebyr hos en af kædens butikker. Samsøe & Samsøe har også videresendt en e-mail fra sin tekniske leverandør, hvori leverandøren skriver, at det ikke er muligt at identificere årsagen til fejlen hos butikken, men at problemer hos Nets kan være en mulig forklaring.
TIP OS
- •
Er du ulovligt blevet opkrævet gebyr for brug af betalingskort efter 1. januar, hører vi gerne fra dig. Skriv til ahec@dr.dk