Ingen tillid til kinesisk mælk: Arla stormer frem i Kina

Mistillid til kinesiske mælkeprodukter har skabt en motorvej for Arla.

Modermælkserstatning er populære i Irma i Industriens Hus i København, hvor kinesiske turister af flere omgange har tømt butikken. Nu indfører Coop et loft for salget. (Foto: © ASGER LADEFOGED, Scanpix)

Den kinesiske mælkepulverskandale, der i 2008 gjorde omkring 300.000 kinesiske børn syge og dræbte mindst seks, sidder stadig dybt i bevidstheden hos den kinesiske forbruger.

Tilliden til kinesiske mælkeprodukter er i bund, og det har skabt en motorvej for udenlandske mælkeprodukter ind på det kinesiske marked.

- Kinesernes skepsis over for børneprodukter er noget, Arla og andre virksomheder kan nyde godt af ved at have fødevareprodukter, som har høj kvalitet, og hvor fødevaresikkerheden og tilliden til produkterne er helt i top, siger Tim Ørting Jørgensen, der er koncerndirektør i Arla Food og ansvarlig for de internationale aktiviteter.

Baby&Me populært i Kina

Det danske modermælkserstatningsprodukt Baby&Me er så populært hos kineserne, at det sidste år lagde hårdt pres på danske dagligvareforretninger, som ligger i den kinesiske turiststrøm.

Det har fået Coop til at lægge loft over salget af mælkepulver.

- Kineserne køber først og fremmest mælkepulver i Kina, men i Danmark har de også en fordel af, at de kan tage det med fra Danmark og herved få fordel i forhold til importtold og andre ting, siger Tim Ørting Jørgensen.

Fordobler eksporten

Arla har været til stede på det kinesiske marked i ti år.

Og foreløbig har Kina været en god forretning for Arla. Sidste år fordoblede Arla sin kinesiske eksport til 760 millioner kroner, og efterspørgslen er fortsat stigende, forklarer Tim Ørting Jørgensen.

- Ud over modermælkserstatning sælger vi også importeret mælk, langtidsholdbar mælk, økologisk mælk og en lang række osteprodukter. Importerede varer har en stærk position på det kinesiske marked, siger han.

Ifølge Arlas seneste regnskab bliver næste store satsning mozzarella-ost, som fra 2019 skal være at finde på de kinesiske hylder.

I en lang periode, hvor et hårdt pres på mælkepriserne har gjort det svært at være dansk mælkebonde, kan nyheder om potentialet på det kinesiske marked give håb hos trængte landmænd.

- Der er ingen tvivl om, at Kina som marked og storimportør præger verdensmarkedet og verdensmarkedspriserne. Modermælkserstatningsprodukter er endnu ikke afgørende for vores ejers mælkepriser. Men Kina som marked har en stor betydning på den globale pris på råvarer, siger Tim Ørting Jørgensen.

Samarbejde med kinesisk mejeri

I 2012 købte Arla sig ind i den kinesiske mejerigigant, Mengniu, som i dag fungerer som kanal for Arlas produkter.

- Vi har et samarbejde med et stort kinesisk mejeriselskab, hvor vi har en ejermodel, der samtidig gør selskabet til en af vores strategiske partnere, og det er gennem det selskab, vi afsætter vores mejeriprodukter og vores mærkevarer, siger Tim Ørting.

Aktieposten i Mengniu på godt fem procent er vokset fra 1,7 milliarder kroner til en værdi på over 4,2 milliarder kroner i dag.

Arla Foods

  • Arla Foods er en dansk-registreret andelsmejeri-koncern. Selskabet fik sit nuværende navn efter en fusion mellem danske MD Foods og det tidligere svenskejede Arla i 2000, senere er koncernen vokset gennem opkøb og fusioner.

  • Arla Foods havde sidste år en omsætning på 10,3 milliarder euro svarende til omkring 77 milliarder kroner.

  • Arla er dermed Nordeuropas største mejeri-koncern og verdens sjettestørste mejerikoncern.

  • Arla ejes af 11.262 andelshavere.

  • Kilder: Wikipedia og Arlas Årsrapport 2017.