Mens flere jubler over et øget kørselsfradrag og billigere færgebilletter, løfter den private tænketank Concito øjenbrynene over regeringens nye finanslovsudspil.
Her vil regeringen hæve kørselsfradraget med 100 millioner kroner årligt og sænke prisen på færgebilletterne med 51 millioner kroner årligt i løbet af de næste fire år.
Men samme dag som forslaget til finanslovsudspillet bliver præsenteret, har den grønne tænketank udgivet en ny rapport, der viser, at kørsel i private køretøjer står for 7,5 procent af en gennemsnitlig danskers udledninger.
Og hvis man lægger de udledninger, der følger med at købe et køretøj oveni, kommer udledningen i alt op på 10,5 procent i det samtlige gennemsnit.
Derfor har Søren Have, der er programchef i Fremtidens Mobilitet hos tænketanken, svært ved at forstå regeringens nye forslag.
- Overordnet set har vi lige nu brug for at reducere vores udledninger for at overholde Klimalovens 2025-mål, og der foregår lige nu politiske forhandlinger, om hvordan især transporten kan bidrage til det, siger han til DR Nyheder.
Han undrer sig over, at regeringen netop vil hæve befordringsfradraget, siden privat kørsel blandt andet er på dagsordenen for, hvordan vi kan sænke forbruget af drivhusgasser i Danmark.
- Både vi i CONCITO og Klimarådet har peget på højere brændstofafgifter på diesel som det mest hensigtsmæssige. Hvis forslaget om højere befordringsfradrag skal ses en kompensation herfor, kunne det til nød give mening, men ellers ikke.
- Så mens man med den ene hånd kæmper med at nå klimamålene, så kaster man med den anden hånd benzin på bålet, siger Søren Have.
Minister: ’Du kan også tage toget og bussen'
Ifølge Louise Schack Elholm (V), der er minister for landdistrikterne, er det vigtigt at tænke på, at man også kan bruge det forhøjede kørselsfradrag på en klimavenlig måde.
Hvordan hænger forslaget egentlig sammen med regeringens klimaambitioner, at man nu gør det mere attraktivt at køre i bil?
- Befordringsfradraget kan du både bruge, når du kører i offentlig transport, og når du kører i bil. Det har ingen betydning for, hvordan man transporterer sig. Det har ikke noget påvirkning som sådan, formoder jeg, fordi du kan lige så vel tage toget eller bussen, som du kan tage bilen.
- Og hvis man bor et sted, hvor man ikke kan tage toget, kan man altid køre bilen til stationen og tage toget derfra, siger ministeren.
Men det argument køber Søren Have fra Concito ikke.
- Man vil i de kommende fire år have lidt ekstra incitament til at have lidt længere på arbejde og dermed køre lidt længere, typisk i bil i når vi taler landdistrikter. I dag er de fleste biler stadig benzin- og dieselbiler, og det vil derfor udlede mere. Det ser skævt ud med de udfordringer, der er lige nu.
Han mener i stedet, at man kunne bruge de mange millioner på en anden måde for at gøre det mere attraktivt at bo i yderområderne af landet uden at have den samme effekt på klimaet.
Ifølge minister for landdistrikterne, Louise Schack Elholm, skal man dog ikke straffe indbyggerne i yderområderne, fordi de har langt til arbejdet.
- Jeg mener ikke, at vi skal bede folk om at lade være med at bo i landdistrikterne, fordi de ikke skal køre i bil. Jeg mener, at vi skal finde den grønne måde at gøre det på, og jeg håber, at med tiden er bilparken grøn.
Men er det grøn politik at øge befordringsfradraget?
- Jeg mener, at det er rigtigt godt for Danmark, at det er attraktivt at bo og leve i hele Danmark, siger ministeren.