For bare to måneder siden forsikrede regeringen, at de er meget tæt på at nå klimamålet for 2025.
Målet er, at CO2-udledningen skal reduceres med 50 til 54 procent. Men det ser nu ud til at blive meget svært, lyder det fra Klimarådet.
- Vi vidste godt, regeringen havde travlt, men med vores opgørelse kan vi se, at der er rigtig-rigtig travlt for at nå det, siger Peter Møllgaard, formand for Klimarådet og dekan for det samfundsfaglige fakultet på Syddansk Universitet.
Klimarådet, der er et uafhængigt rådgivende ekspertorgan, der rådgiver regeringen i klimaspørgsmål, har i dag præsenteret en ny analyse, der viser, at regeringen mangler at finde reduktioner for to millioner ton CO2-reduktioner her blot halvandet år til deadline.
"Vi kommer i mål"
Regeringen meddelte ellers på et møde på Marienborg forrige måned, at de er meget tæt på at nå klimamålet i 2025.
- Foråret er grønt, og i år bliver det ekstra grønt, lød det fra klimaminister Lars Aagaard (M), og fra statsminister Mette Frederiksen (S) lød det, at "vi kommer i mål med 2025-målet."
Regeringen baserede blandt andet optimismen på Energistyrelsen, der i april havde regnet sig frem til, at Danmark kun mangler CO2-reduktioner i størrelsen 0,6 mio. ton for at nå 2025-målet.
Men ifølge formanden for Klimarådet er Danmark altså langt længere fra målet.
Regnemetoder og cementproduktion
Årsagen til forskellen skal blandt andet findes i en regnemetode. Regeringen kommer nemlig til et lavere tal, fordi Energistyrelsen regner 2025-målet anderledes ud end aftalt.
For da Folketinget blev enige om et klimamål i 2025, blev det besluttet, at det skulle opgøres som et gennemsnit af udledningerne i årene fra 2024-2026. Men regeringen har valgt at opgøre det som et enkelt år i 2025, hvilket får vejen til at nå klimamålet til at se lettere ud.
Energistyrelsen opgør den manglende reduktion i 2025 over et år. I laver et gennemsnit over tre år. Hvad betyder det?
- Det, at vi gør det over tre år, det gør man jo i henhold til klimaloven for at sikre, at vi ikke bliver påvirket af tilfældige udsving i et år, og det gør så i vores tilfælde, at vi regner med lidt større udledninger, fordi vi kan se, at der er mange reduktioner, der først kommer i 2025 eller 2026, og derfor har vi et større reduktionsbehov end det, regeringen har fundet, siger Peter Møllgaard.
Derudover konkluderer Klimarådet i sin analyse, at der blandt andet er en højere udledning på cementproduktion og affaldsforbrænding, og de mener, at regeringen skal trykke på speederen nu, hvis målet skal nås.
- Der er et stort behov for, at politikerne trækker i arbejdstøjet og kommer med nogle reduktioner, der kan bringe os i mål i 2025, siger Peter Møllgaard.
- Det kunne eksempelvis være at hæve dieselafgiften eller at fremrykke drivhusgasafgiften i industrien eller annoncere en drivhusgasafgift på landbruget, foreslår han.
I april lød det fra regeringen, at en af de måder, de vil nå i mål er at blande mere biobrændstof i benzin og diesel, men den metode afviser Peter Møllgaard.
- Biobrændstoffer er ikke så klimavenlige, som man skulle tro. Man kunne tro, at man hælder planter i tanken, men der kommer nogle indirekte effekter i form af skovrydning eksempelvis, siger han.
Minister: Vi er nået langt, men svære beslutninger venter
Socialdemokratiets ordfører på området, Lea Wermelin, står stærkt på, at regeringen når målet.
- Ja, altså vi er der ikke endnu. Men det, som er tydeligt for regeringen, er, at der skal noget mere til for at nå målet. Men vi er ikke så langt fra, som man kunne have været, for vi har været kloge at træffe nogle beslutninger for vores klima, som vi kan se effekten af allerede nu, siger hun.
To millioner ekstra tons CO2 skal reduceres bare for at nå minimummålet på 50 procent. Fastholder du, at I når det klimamål for 2025?
- Ja. Det er godt, vi har Klimarådet og deres bud på, hvordan de ser på det. Vi lytter til dem. Men vi står på klimaministeriets bedste faglige bud, siger hun.
Det er også det, som Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard skriver til DR.
- Klimafremskrivningen er en prognose og embedsværkets faglige bud på, hvor langt vi er nået på vejen mod klimamålene. Der er altid usikkerhed forbundet med vurderinger af, hvordan fremtiden udvikler sig, men jeg noterer mig, at Klimarådet er enig i, at der er balance i klimafremskrivningen, når det gælder målet i 2030.
- Vi er nået langt, men svære beslutninger venter forude. Og derudover er jeg enig med Klimarådet i, at det kræver yderligere politisk handling at nå 2025-delmålet.
- Derfor har regeringen foreslået, at biler og lastbiler skal køre på mere grønt brændstof. Det ser jeg frem til at drøfte med partierne inden længe og til at høre, om de selv har forslag, skriver han.
Målet om at reducere Danmarks udledning med 50 til 54 procent i 2025 er et delmål, der skal sikre, at regeringen når 2030-målet, som et stort set enigt Folketing vedtog for mere end tre år siden.