Fotos afslører anklaget 'kvotekonge': Nægter i retten, at han ejede trawler, som sejlede med hans logo på stævnen

Forklaring fra landets rigeste fisker i svindelsag modsiges af en række billeder, vurderer eksperter.

I stævnen ses Henning Kjeldsens logo på skibet 'S549 Stefanie' her i 2017. Dengang havde det navnet 'S549 Birgitte'. (Foto: © Kent Bandholmn, Kent Bandholm)

Ved kajen i Hanstholm Havn ligger trawleren S549 Stefanie. Skibet er centralt i den største kriminalsag i dansk fiskeri nogensinde.

Her er Danmarks rigeste fisker, Henning Kjeldsen, tiltalt for svindel med fiskekvoter for 232 millioner kroner. Storfiskeren har under retssagen nægtet, at han i en årrække ejede skibet S549 Stefanie og flere andre fartøjer og anvendt dem til ulovlige opkøb af fiskekvoter.

Men en række fotos, der ikke har været fremme under retssagen, rejser nu alvorlig tvivl om storfiskerens forklaring. Det fastslår flere eksperter.

DR Nyheder har indsamlet fotos, der viser, at Henning Kjeldsen havde sit logo påmalet trawleren S549 Stefanie i 2016 og 2017. Selvom han under retssagen har afvist at være den reelle ejer af skibet i den periode.

Logoet på stævnen er et karakteristisk ”K”, som ellers markerer fiskefartøjerne i Henning Kjeldsens flåde.

Henning Kjeldsen her ombord på Danmarks største aktive fiskefartøj "Gitte", der sejler fra Skagen. Anklageren i sagen kræver han betaler 232 millioner kroner tilbage, plus en bøde formentlig i samme størrelse og frakendes retten til at drive erhvervsfiskeri. Scanpix. (Foto: © Betina Garcia, Scanpix)

Billederne går imod Henning Kjeldsens forklaringer under sagen, fastslår flere eksperter.

- Det tyder på, at Kjeldsen betragter sig som den reelle ejer af skibet. Man påfører kun sit eget logo, hvis man mener, at skibet tilhører én selv, vurderer Lars Bo Langsted, professor emeritus fra Aalborg Universitet.

Sild og stråmænd

Henning Kjeldsen havde på det tidspunkt en formue på 1,5 milliarder og ramt loftet for, hvor mange kvoter han måtte eje. Ifølge bagmandspolitiet har han kontrolleret selskaber, der formelt stod i hans hustru, stedsøn og flere medarbejderes navn. Og brugt dem til at opkøbe fiskekvoter i strid med loven.

- Fotoet kan jo indgå som bevismateriale og styrker den opfattelse, at Henning Kjeldsen har haft bestemmende indflydelse over skibet og anset det for at være en del af han egen flåde, forklarer professor Søren Friis Hansen fra Copenhagen Business School.

Situationen for Henning Kjeldsen var, at han i 2015 havde opbygget en enorm forretning især på at eje kvoter til at fiske industrifisk som sild og tobis. Det havde gjort ham til landets rigeste fisker.

Men ifølge anklagerne begyndte han i de år gennem såkaldte stråmandsselskaber at opkøbe kvoter på forbrugsfisk som rødspætter og torsk. Den slags fisk, der ellers er forbeholdt de mindre kystfiskere.

I 2018 opkøbte Henning Kjeldsen ifølge anklageskriftet fiskekvoter på blandt andet torsk og rødspætte for 109 millioner kroner via S549 Stefanie.

Men det var officielt ejet af en af Henning Kjeldsens medarbejdere gennem selskabet August A/S. Ifølge anklageskriftet havde Henning Kjeldsen alene på kvoterne i dette fartøj ulovlige indtægter for otte millioner kroner.

'Han skulle selvfølgelig have noget for det'

Hverken Henning Kjeldsen eller hans forsvarer, Olaf Koktvedgaard, vil kommentere oplysningerne.

I retten har Henning Kjeldsen forklaret, at han sad i bestyrelsen af selskabet August A/S, der ejede trawleren S549 Stefanie. Han afviser, at det var hans selskab. Og han har understreget, at han kun havde med selskabet at gøre, fordi han ”havde lovet at hjælpe”.

58-årige Henning Kjeldsen i retten, hvor han er anklaget for svindel med fiskekvoter for 232 millioner kroner. (Foto: © Tegning: Jesper Andkjær, Tegning: Jesper Andkjær)

Under retssagen har politiets anklager fremlagt en række beviser i sagen. Under ransagninger har politiet blandt andet fundet en fuldmagt, der giver Henning Kjeldsen retten til at handle på August A/S’ vegne. Og en købsaftale så han til enhver tid kunne købe selskabet.

- Jamen, det var igen, hvis [ejeren] (navn udeladt, red.) heller ikke kunne klare det her, så skulle jeg kunne købe firmaet, sagde Henning Kjeldsen i retten.

Oprindeligt havde Kjeldsen lånt 80.000 kroner til formelle ejer, så han kunne købe selskabet. Men selskabet endte altså med at have opkøbt fiskekvoter for 109 millioner kroner. Alligevel kunne han ifølge købsaftalen købe selskabet tilbage for 80.000 kroner.

I retten spurgte anklageren:

- Hvad hvis selskabet var steget i pris i mellemtiden?

- Jamen, så skulle han have noget for det, svarede Henning Kjeldsen.

- Hvorfor står det ikke i aftalen, fulgte anklageren op.

- Jamen, det ved jeg ikke. Men det skulle han selvfølgelig, svarede Henning Kjeldsen.

Direktør uden magt

Ifølge ekspert i strafferet Lars Bo Langsted tyder det på, at Henning Kjeldsen reelt var manden med kontrol over selskabet.

- Det peger i høj grad på, at selskabet var et stråmandselskab, forklarer han.

Det samme vurderer professor Søren Friis Hansen.

- Direktøren har jo ikke haft en egentlig selvstændig beslutningskompetence. For hvis han gjorde noget, Henning Kjeldsen ikke kunne lide, kunne Henning Kjeldsen udøve den her køberet, og det tyder for mig at se på, at han har haft bestemmende indflydelse over selskabet, siger professoren.

Men kan det være, at fiskeren her bare ville have Henning Kjeldsens logo på som en slags sponsorat?

- Det kan man ikke afvise. Men ser man på det sammen med, at Henning Kjeldsen havde køberet til anparterne til 80.000 kroner, tyder det jo på, at Henning Kjeldsen har haft bestemmende indflydelse over skibet, siger Søren Friis Hansen.

I dag har Kjeldsen formelt overtaget ejerskabet af S549 Stefanie. Den daværende direktør og ejer er også tiltalt i sagen. DR Nyheder har udeladt hans navn, fordi hans person ikke er af afgørende betydning. Han ønsker ikke at udtale sig til DR.

Der forventes at falde dom i sagen til sommer.