Det skal undersøges, hvorvidt det er muligt at stille modkrav til flyproducenten Lockheed Martin.
Det er finansordførerne enige om, efter at en række jyske virksomheder har stillet krav om, at politikerne bør sikre, at der med købet af Danmarks nye kampfly også følger en række danske arbejdspladser og industrisamarbejde.
Men selvom viljen til at undersøge er stor, så er troen på, at det kan lade sig gøre, lille. En gammel aftale kan nemlig risikere at spænde ben, forklarer Marie Krarup, som er forsvarsordfører for DF:
- Jeg tror nok, at reglerne er sådan, at F35 hører under et specielt program, som gør det umuligt at stille modkøb. Men det er vigtigt, at vi får det undersøgt til bunds, siger hun og fortsætter:
- Kan det lad sig gøre, synes jeg bestemt, vi skal gøre det.
En aftale om ikke at stille modkrav
Marie Krarup henviser til det projekt, som Danmark indgik i i slut halvfemserne, om at udvikle F35-kampflyet med en række andre lande. Ifølge DF-ordføreren blev det vedtaget, at man mod at være med i udviklingsprojektet ikke kunne stille modkrav.
Samme erindring har Henrik Dam Kristensen, som er Socialdemokraternes ordfører:
- Jeg ønsker selvfølgelig så mange danske arbejdspladser som overhovedet muligt, og derfor vil jeg også meget gerne undersøge muligheden. Men med den forhistorie, der er, så ligger det ikke på den flade hånd, siger han.
Ifølge flere producenter til flyindustrien betyder valget af Lockheed Martins F35, at Danmark går glip af arbejdspladser og udvikling inden for flyteknologi. Det er ordførerne enige i, men arbejdspladserne er heller ikke det vigtigste i den her forbindelse, slår Marie Krarup fast:
- Det er klart, at det vigtigste er, at vi får et kampfly, som fungerer.
Det er op til Folketinget, om de vil følge regeringens anbefaling og vælge F35 som Danmarks nye kampfly.