Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil undersøge, om fem store danske banker tager urimeligt høje og dermed ulovlige gebyrer fra kunder, som bruger deres betalingskort i udlandet.
Det sker, efter at bankerne sidste år satte det såkaldte valutatillæg op med op til 50 procent.
- Den prisstigning, vi har set, betyder samlet set, at bankerne årligt har opkrævet op imod et trecifret millionbeløb ekstra om året fra kunder, som har brugt visa/dankort i udlandet. Det vil være helt lovligt, så længe gebyrerne ikke er urimeligt høje.
- Vi undersøger, om det er tilfældet, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald.
Forbrugere, der shopper i udlandet, får på den måde en dårligere vekselkurs. Det kan senere betyde en ubehagelig overraskelse på kontoudtoget, fordi ens køb bliver dyrere end først beregnet.
Banker fulgte trop
I 2017 hævede fem større banker deres valutatillæg med 50 procent inden for Europa og med 33 procent uden for Europa.
- Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil nu undersøge, om de fem bankers forhøjelse af valutatillægget er i strid med betalingsloven, oplyser styrelsen.
Flere medier - herunder InsideBusines - kunne i 2017 beskrive, at blandt andet Jyske Bank og Danske Bank satte gebyret op. I de to banker gik det fra 1 procent til 1,5 procent for brug af kort i Europa. I resten af verden gik det fra 1,5 procent til 2 procent.
Senere fulgte Nordea, Handelsbanken og Sydbank trop med samme stigning.
Udsigten til en undersøgelse modtages med sindsro af flere af bankerne.
- Vi mener, at de ændringer, vi har foretaget, er i overensstemmelse med reglerne, og vi opfatter det sådan, at vi har en god dialog med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om den undersøgelse, de har iværksat, skriver Jyske Bank.
Heller ikke Nordea mener man umiddelbart at have gjort noget forkert.
- Vi har valgt at hæve prisen på visakortet, men samtidig gøre mastercard billigere, fordi det er det, vi anbefaler vores kunder at bruge, når de er i udlandet, blandt andet på grund af de gode forsikringer, der er tilknyttet kortet, forklarer Mads Skovlund, der er direktør for bankens privatkundeafdeling.
/ritzau/