Forbrugerrådet anmelder Apple Pay til Konkurrencestyrelsen

Apple Pay stormer frem i Danmark. Men betalingsformen strider mod loven, mener Forbrugerrådet Tænk.

Apple Pay stormer frem i hele verden. Billedet her er fra den seneste introduktion i Moskva. (Foto: © maxim Zmeyev, Scanpix)

På få uger har tusindvis af danskere tilmeldt sig betalingsløsningen Apple Pay, som gør det nemt og bekvemt at svinge sin smartphone i butikkerne og betale for de varer, man køber.

Men Apple Pay er konkurrenceforvridende, mener Forbrugerrådet Tænk, der nu beder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at undersøge, om Apple Pay overholder loven.

- Vi anmelder Apple Pay, fordi, vi mener, den her nye betalingsapp er i strid med den konkurrencelovgivning, vi har, og EU-reglerne på området, siger Anja Philip, der er formand for Forbrugerrådet Tænk.

Intet dankort hos Apple Pay

Forbrugerrådet kritiserer især, at Apple Pay ikke åbner op for, at man kan tilmelde det billige dankort til tjenesten.

Apple Pay er låst til visa-delen på visa-dankortet. Og den ordning giver op mod 10 gange højere gebyrer på en transaktion end gebyret for et køb med dankort.

- Kunderne bliver tvunget over på visadelen af visa-dankortet. Det giver dyrere betaling og bliver dyrere for vores butikker, og det er noget, som kan ende med at gå ud over den pris, vi skal betale for varerne, forklarer Anja Philip.

30.000 på tre uger

Foreløbig har Jyske Bank og Nordea tilmeldt sig Apple Pay. Begge banker oplever en enorm tilslutning til produktet.

Nordea oplyser til DR Nyheder, at Apple Pay er den digitale løsning, der har fået flest tilmelding på så kort tid.

"Titusindvis" har allerede tilmeldt sig Apple Pay hos Nordea, mens knap 30.000 på tre uger har meldt sig til ordningen hos Jyske Bank.

- Jeg er overrasket over, hvor hurtigt vores kunder har taget produktet til sig. Knap 30.000 har alene på få uger tilmeldt sig ordningen, og vi har en markedsandel på 10 procent, så hvis man ganger det tal op, er der tale om en meget hurtig udrulning, siger Peter Schleidt, der er bankdirektør i Jyske Bank.

- Apple Pay er utroligt nemt. Det tager et minut at tilmelde sig, og et minut før man kan bruge det. Det er lige så nemt som det kontaktløse kort. Samtidig er det mere sikkert, end det almindelige kort, siger han.

Forretninger til forhandlingsbordet

Peter Schleidt anerkender, at gebyret er højere på en transaktion med visa-kortet end på dankortet. Men det er ikke noget, der kommer Jyske Bank til gode, forklarer han:

- Det er ikke her, vi tjener penge. Til gengæld er det et supervigtigt område for vores kunder. Dermed er det vigtigt for os, at vi kan gøre vores kunder glade her. Så er de også villige til at lave forretning med os andre steder, hvor vi også kan tjene nogle penge, siger Peter Schleidt.

Han henviser til en EU-forordning, der forhindrer, at en bank tager mere end 0,2 procent i gebyr på en betaling. Og det svarer meget godt til niveauet for dankortet.

Det, der gør visakortet dyrt, er de mellemmænd, der indløser betalingen, og der må butikkerne ud af starthullerne for at få forhandlet en bedre pris på visa-kortet, mener han:

- Der må butikkerne ud at forhandle. Der er flere visa-kort betalinger end dankort-betalinger, så det må være en ren forhandling, som vi ikke vil blande os I eller har indflydelse på, siger Peter Schleidt bankdirektør i Jyske Bank.

Dyrere for forbrugerne

Men den udlægning er Anja Philip ikke enig i:

- De banker, der har indgået en aftale med Apple Pay vil få mere ud af det, fordi kunderne bliver tvunget til visabetalingsdelen. Der får de her banker simpelthen mere i provision, end når vi bruger dankortet, siger hun.

- Denne betalingsløsning er hverken til fordel for os som forbrugere eller for de virksomheder, hvor vi skal ned at betale. Vi bliver tvunget til at bruge et udenlandsk betalingskort. Det er dyrere for de butikker, vi handler i, og derfor er det også i sidste ende dyrere for forbrugerne, siger hun.

Chip for Apple Pay

Det andet punkt, som Forbrugerrådet Tænk beder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at kigge på, er, om Apple bruger sin dominerende position på markedet til at ekskludere andre betalingsformer.

En iphone er nemlig udstyret med en såkaldt NFC-chip, som svarer til den chip, der er installeret i et kontaktløst dankort.

Men Apple Pay har forrang til chippen i en iphone, og det giver en konkurrenceforvridning, mener Forbrugerrådet Tænkt.

- De går ind og sætter sig på den lette betalingsløsning, der er. Der skubber de andre til side og sætter sig på den teknologi, der er hurtigt og lettest, hvor andre betalingssystemer er tvunget til bluetooth-teknikker, som kan være mere besværlige eller forsinkede, siger Anja Philip.

- Vi mener, at Apple Pay ødelægger konkurrencen og holder andre betalingssystemer ude, siger hun.

Hvorvidt Apple bruger sin dominerende position i smartphone-markedet til at overhale andre betalingsformer har Jyske Bank ikke en holdning til.

- Det er ikke noget, vi har en holdning til. Heldigvis så er det et tilbud til vores kunder. Det er jo ikke noget, vi propper ned i halsen på nogen. Det er en betalingsløsning som Mobilepay og andre; vi har hele viften af kort, så det her er dybest set en mulighed for vores kunder, som kan se, det er en god ide, siger Peter Schleidt.

DR Nyheder er i kontakt med Apple, som ikke ønsker at kommentere på Forbrugerrådet Tænks anmeldelse af Apple Pay til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Hver anden smartphone i Danmark er en iphone (opdateret med aktuelle tal, red.).