Forbrugerekspert efter Kiwi-lukning: Discountkrigen er ikke slut

Vi skal ikke regne med, at flere discountkæder lukker de kommende år, vurderer ekspert.

(Foto: © Annelene Petersen, Scanpix)

Antallet af danske discount supermarkedskæder kan nu tælles på en hånd, efter at Dagrofas Kiwi har valgt at dreje nøglen om.

I dag havde 74 af landets 103 Kiwi-butikker sidste åbningsdag, mens de 29 resterende butikker kører videre lidt endnu, indtil de bliver endeligt overtaget af Meny - eller Spar, der også er ejet af Dagrofa-koncernen.

Hermed er det nu Netto, Fakta, Aldi, Lidl og Rema 1000, der skal dele discountrovet, og selv om de agerer på et presset marked, så skal vi ikke forvente, at én eller flere af kæderne følger i Kiwis fodspor og afhænder forretningen de kommende år.

Det vurderer Henning Bahr, der er forbrugerekspert og administrerende direktør i Retail Institute Scandinavia.

- Jeg tror, at vi har nogle supermarkedskæder, hvis vi ser bort fra discountkæderne, som gerne vil frem og vækste, fordi de kan se, at forbrugeren er mere kræsne end før. Så vi har omvendt en strukturudvikling, der vil lukke nogle små butikker. Men på kædeniveau tror jeg, at vi vil have status quo de kommende år, siger forbrugereksperten.

Kiwi kunne ikke tjene på discount

Dagrofa valgte i sidste måned at melde ud, at de ville trække stikket for Kiwi, efter at der havde været røde tal på bundlinjen, siden de slog sig ned i Danmark i 2008.

Topchefen i Dagrofa, Per Thau, indrømmer da også, at Kiwi er den store taber i discountkrigen.

- Vi tror ikke længere på, at vi kan tjene penge på discountmarkedet. Der er for mange butikker, og det er kun de bedste, som kan tjene penge, sagde han tidligere i dag.

Men selv om Kiwi lukker, så er der stadig mange discountsupermarkeder i Danmark, forklarer forbrugerekspert Henning Bahr.

Alligevel er han ikke i tvivl om, at de store spillere på lavprismarkedet Dansk Supermarked, Coop, norske Reitan og tyske Aldi-nord vil fortsætte med at lægge store summer i det danske marked.

- Der er en discountkrig, som er uafsluttet, selvom der nu er en, der trækker stikket. Netto vil nok opruste mest og vil bruge adskillige 100 millioner kroner i Danmark på at opgradere hele kæden, siger Henning Bahr, der kalder 2017 et skidt år for discountmarkedet, men ikke tør sige, om det er en udvikling, der fortsætter:

- Vi har historisk set butiksdød, og vi vil fortsat se butiksdød. Det specielle her i 2017 er, at vi har set den butiksdød være voldsom blandt discountkæderne. Spørgsmålet er, om jeg har ret i, at det bare lige er et bump på vejen, så vi igen får vækst i discountsegmentet, eller om det er en nedadgående kurve, der fortsætter, siger han.