Når et fly er mere end tre timer forsinket eller helt aflyses, har passagererne ret til at få en kompensation.
Men det er ikke alle flyselskaber, der er lige villige til at punge ud, og derfor vælger mange passagerer at betale såkaldte klagevirksomheder for at få hjælp til at få deres kompensation.
Men der er der ingen grund til at bruge penge på, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.
- Hvis ikke luftfartsselskabet vil betale kompensation til forbrugeren, så kan man gå til Trafik- bygge- og boligstyrelsen. Her koster det ikke noget, siger Forbrugerrådet.
Passagerer har ret til kompensation
Ifølge EU forordning 261 har passagererne ret til kompensation, hvis flyet er mere end tre timer forsinket.
Det samme gælder, når flyet er aflyst. Og det kan ende med en pengecheck til forbrugeren på mellem 250 og 600 euro (ca. 1850 - 4.460 kroner) afhængigt af, hvor lang rejsen er.
Men vælger forbrugeren at få hjælp fra en klagevirksomhed, så skal man betale 25 procent af kompensationen til virksomheden. Og hvis sagen ender i retten, går 50 procent af kompensationen i lommen på virksomheden.
Der er kommet flere klagevirksomheder
Forbrugerrådet oplever, at der de seneste år er sket en opblomstring i såkaldte klagevirksomheder, der hjælper flypassagerer med at søge kompensation, når deres fly er forsinket.
En af virksomhederne er Airhelp, som har hjulpet to millioner passagerer i Europa med at få deres kompensation efter, at luftfartsselskabet har nægtet at udbetale pengene.
- Vi oplever, at flere og flere kunder kommer til os, fordi de er blevet mere opmærksomme på, at de kan få kompensation ved forsinkelser. Og det er en god forretning, siger Christian Nielsen, der er juridisk direktør i Airhelp.
Men ikke alle jubler over udviklingen. Hos Forbrugerrådet Tænk peger man på, at det slet ikke burde være nødvendigt for forbrugere at betale for at få den kompensation, de har ret til ifølge EU-lovgivningen.
- Vi er kede af den udvikling. Men vi ser desværre de her klagevirksomheder som et nødvendigt onde, siger Lars Pram, der er direktør i Forbrugerrådet Tænk.
Trafikstyrelsen yder den samme hjælp gratis
For faktisk tilbyder Trafikstyrelsen nøjagtig samme hjælp som klagevirksomhederne, og her koster det ingenting for forbrugeren.
Men Forbrugerrådet mener ikke, at styrelsen gør nok for at oplyse borgerne om, hvad de skal gøre, når de enten kommer for sent på ferie eller slet ikke kommer afsted. Og derfor ender mange forbrugere med at betale dyrt for deres kompensation.
Forbrugerrådet foreslår, at Trafikstyrelsen laver en informationskampagne.
- På den ene side så hjælper klagevirksomhederne jo passagererne med at få den kompensation, de har krav på, og det er en god ting. Men de spiser sådan set også en del af kompensationen.
- Og når forbrugeren nu har ret til at få den fulde kompensation, så mener vi, det er ærgerligt, at de skal betale for det, de har krav på, siger Lars Pram og fortsætter:
- Vi ser gerne, at myndighederne kommer på banen. De burde oplyse os om, hvornår vi har ret til kompensation, og hvad vi skal gøre for at få den:
Trafikstyrelsen ønsker ikke at kommentere Forbrugerrådets kritik, men skriver i et svar til DR Nyheder, at det er op til forbrugeren selv at vælge, om de vil betale for hjælp eller få den gratis hos Trafikstyrelsen.
- Hvis passageren ikke får medhold i sin klage hos flyselskabet, så står det passageren frit for at sende klagen direkte til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Passageren kan dog også vælge at kontakte en privat klagevirksomhed, som enten sender klagen til styrelsen eller rejser sagen for domstolene.