De fossile brændstoffer i biltrafikken skal udfases. Og derfor skal det være slut med at sælge benzin- og dieselbiler i Danmark i 2030, lyder et af forslagene i regeringens kommende luft- og klimaudspil.
Hos bilejernes interesseorganisation, FDM, kvitterer afdelingschef Torben Kudsk for udmeldingen fra statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) på Folketingets åbningsdag. Men der er lang vej til mål.
- Det er positivt, at der bliver sat en retning for den grønne omstilling i personbiltrafikken. Men nu begynder det store arbejde. Det vil kræve fælles fodslag i EU og en ændring af det danske bilafgiftsysstem, siger han.
Kun nul-udledningsbiler fra 2035
I stedet for benzin- og dieselbiler skal danskerne om 12 år kun kunne købe el-, hybrid-, brint- eller andre lavemissionsbiler, mener regeringen, der dermed lægger sig helt på linje med et tilsvarende forslag fra Klimarådet for nylig.
Regeringen går endda videre ved at foreslå, at hver eneste nye bil i Danmark i 2035 skal være enten en elbil eller en anden form for nul-udledningsbil. Det vil betyde, at der i 2030 vil være over én million af de ”grønne” biler på de danske veje.
- Det er en stor ambition. Som ikke bliver let at nå. Men netop derfor skal vi forsøge, lød det fra Lars Løkke Rasmussen på Folketingets talerstol i dag, hvor han bebudede regeringens luft- og klimaudspil i næste uge.
EU-jura i vejen for dansk enegang
Ifølge Torben Kudsk fra FDM bliver det en svær opgave for regeringen.
Man kan nemlig ikke uden videre bandlyse bestemte biler fra det danske marked.
Hvis en bil er typegodkendt i EU, så skal den kunne indregistreres i alle landene. Det kan det enkelte land ikke modsætte sig.
- I virkeligheden er det danske udspil i tråd med, hvad man snakker om i andre europæiske lande. Men det er alt sammen løse politiske målsætninger. I virkeligheden er det vist kun Norge, der rent lovgivningsmæssigt har sat en slutdato. Og de er som bekendt ikke medlem af EU.
Bilfabrikker skal presses til at levere varen
Samtidig kræver et stop for fossile brændstoffer i biltrafikken også, at bilfabrikanterne bliver presset til at producere de biler, regeringen gerne vil have på de danske veje.
Men set med europæiske øjne er det danske bilmarked meget småt, lyder det fra Torben Kudsk.
- Vi køber faktisk ikke flere biler i Danmark, end man gør i Hamborg. Så hvis vi skal have bilfabrikkerne til at udvikle de biler, der skal erstatte vores nuværende, så bliver vi nødt til at gå sammen med de andre EU-lande og blive enige om en fælles udfasningsdato, siger han.
FDM: Bilafgiftssystemet skal laves om
Den sidste store hindring for regeringens fremtidsvision er indretningen af det danske bilafgiftssystem, som FDM i mange år har slået på tromme for at ændre.
- Vi har nogle af verdens højeste bilafgifter. Og de er værdibaserede. Det betyder, at ny teknologi, for eksempel elbiler, bliver uforholdsmæssigt dyrere, hvis ikke vi gør noget markant ved vores afgiftssystemet, siger Torben Kudsk.
Sker der intet, så tvivler han på, at danskerne får råd til at købe de miljøvenlige biler i 2030.
- Jeg tror også, vi som samfund er nødt til at erkende, at vi ikke længe kan hente 50 milliarder kroner hos bilisterne hvert år, hvis de samtidig skal købe nogle biler, der fra fabrikken er meget dyrere end dem, vi køber i dag, siger Torben Kudsk.