Er offentligt ansatte grådige og holder lønfest for borgernes skattekroner?
Eller løber de alt for stærkt, bliver nedslidte og tromlet over af en regering, der ikke respekterer den danske model?
Kampen om den offentlige mening betyder alt for, hvordan overenskomstforhandlingerne falder ud.
Og den kamp skal især vindes på de sociale medier. Det har de offentligt ansatte erkendt og kaster nu et nyt våben ind i kampen om overenskomstforhandlingerne.
På tværs af de enkelte fagforeninger har fagbevægelsen udvalgt 30 unge medlemmer, der skal føre an for at vinde den offentlige mening.
Målet er at vinde sympati for kravene til de hårde overenskomstforhandlinger, fortæller informationschef i FOA, Jens-Jørgen Krogh:
- Vi kan se, at sympati eller antipati har en politisk virkning. Så derfor gør vi alt, hvad vi kan, for at holde fast i den sympati og kæmpe den kamp på sociale medier, siger Jens-Jørgen Krogh.
Bak op om de offentligt ansatte
De 30 unge offentligt ansatte i den såkaldte meningsdannergruppe er blevet skolet til opgaven i en uge af professionelle kommunikationsfolk, og nu har de fået frie tøjler til at påvirke den offentlige mening på de sociale medier.
- Grundlæggende handler en konflikt om at vinde den offentlige sympati. Og når det er folk selv, der blander sig, så har det altså en ægthed og en troværdighed, som vi andre måske ikke har i samme udstrækning, siger Jens-Jørgen Krogh.
Under det store faglige møde i Fredericia torsdag startede meningsdannerne Facebookgruppen 'Bak op om de offentlige ansatte'. Allerede efter få timer havde gruppen flere end 50.000 medlemmer og har i skrivende stund rundet 150.000 medlemmer.
- Jeg tror, at sociale medier gør en kæmpe stor forskel. Vi lever i et digitalt samfund, hvor noget kan gå viralt på ingen tid, og den dominoeffekt, det potentiale er vi nødt til at udnytte, siger Maria Roneklindt, der er lærer i Høje Taastrup og med i meningsdannergruppen.