Inden sommerferien vil et flertal i Folketinget endeligt vedtage den 40 milliarder kroner dyre Femern-tunnel mellem Lolland og Nordtyskland.
Men flere trafikeksperter kritiserer beslutningsgrundlaget for at være alt for usikkert - især fordi tunnelen vil få hård konkurrence fra Scandlines-færgerne, som fortsætter med at sejle efter at tunnelen er taget i brug i 2021.
Færgekunder lokkes med billige shoppingbilletter til en tredjedel af prisen for at køre gennem tunnelen.
En tredjedel af trafikken er grænsehandel
Ifølge tal fra Scandlines, der driver færgefarten mellem Rødby og Puttgarten, er en tredjedel af trafikken mellem Rødby og Puttgarten i dag grænsehandel.
Femern A/S skriver i sit materiale, at en endags-shoppingbillet med færgen koster 499 kroner, men på Scandlines' hjemmeside kan man se, at den reelle pris er 299 kroner, da man får 200 kroner tilbage, hvis man rejser hjem samme dag.
En returbillet til tunnelen forventes at blive 968 kroner i 2014-priser.
Kommunikationsdirektør i Femern A/S Ajs Dam siger, at man har fundet prisen på de 499 kroner på Scandlines' hjemmeside.
- Det er utrolig svært at se hvilke priser, Scandlines faktisk tager. Vi har kigget på deres hjemmeside over nogle dage, og priserne skifter lidt efter årstiderne og dagene, og der har vi fundet prisen på 499 kroner som et repræsentativt udsnit af priserne. Det er helt ædrueligt, siger han til P1 Dokumentar.
Ajs Dam afviser, at fortsat færgetrafik bliver et problem for økonomien i Femern-tunnelen.
- Det er klart, at det vil koste nogle indtægter for den faste forbindelse, men det vil ikke grundlæggende rykke ved økonomien, siger Ajs Dam.
Ekspert: Det kan ikke løbe rundt
Den vurdering er eksperter dog ikke enige i.
Betydningen af de billige billetter til dåseøl, vin, spiritus og parfume i grænseshoppen i Puttgarten er undervurderet i tunnelprognosen, mener Knud Erik Andersen, civilingeniør og tidligere vej- og trafikchef i Vejdirektoratet.
- Hvis færgerne bliver ved med at sejle, så kommer Femern-forbindelsen aldrig til at kunne løbe rundt, siger Knud Erik Andersen til P1 Dokumentar.
En anden ekspert, trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet, kalder bagatelliseringen af fortsat færgetrafik for 'sløset'.
- Det må betragtes som en risiko ved Femernprojeket, at der alt andet lige er aktører, der vil det dårligst mulige for Femern-projektet, nemlig beholde så mange passagerer selv som muligt, siger Per Homann Jespersen til P1 Dokumentar.
https://www.facebook.com/video.php?v=1516192685336669