BAGGRUND Her står opgøret mellem LO og Ryanair

Klokken 14 afgøres striden mellem den danske fagbevægelse LO og lavprisflyselskabet Ryanair. Den danske model står på spil.

Hvor hører de til - stewardesserne, piloterne og alle andre medarbejdere hos lavprisselskabet Ryanair, som ifølge flere eksperter arbejder under "slavelignende forhold".

Danmark eller Irland?

Det spørgsmål kredser Arbejdsretten om, når de i dag klokken 14 afsiger dom i konflikten mellem den danske fagbevægelse LO og Ryanair. En konflikt, som har varet i flere måneder.

- Ryanairs fly starter og stopper i København - det er her flyene overnatter, og det er her personalet tjekker ud og ind. Derfor har selskabet base i København, siger Steen Erik Navrbjerg, som er arbejdsmarkedsforsker ved Københavns Universitet og fortsætter:

- Men flyene er irske, så spørgsmålet er, om medarbejderne hører til det danske arbejdsmarked eller det irske? Det er der stor uenighed om.

Fyring uden varsel

I virkeligheden er det et opgør om en af hjørnestenene i den danske model, der udspiller sig.

Siden marts har Ryanair fløjet fra København til en stribe destinationer til meget billige penge. Og konsekvensen af de billige billetpriser er ifølge den danske fagbevægelse usædvanlig dårlige forhold for især Ryanairs kabinepersonale.

De ansatte på selskabets vikarkontrakter må blandt andet acceptere selvbetalt uddannelse, fyring uden varsel, et års prøvetid og ingen løn under sygdom. Vilkår som strider mod den danske fagbevægelses krav.

Derfor kræver LO, at Ryanair tegner overenskomst på danske løn- og arbejdsvilkår for medarbejderne, når de befinder sig på dansk grund. Men det afviser flyselskabet. Og det er spektakulært, siger Steen Erik Navrbjerg.

- Firmaet Ryanair er helt specielt, fordi vi ser, at 99 ud af 100 udenlandske selskaber retter sig ind efter de danske arbejdsmarkedsregler. Men Ryanair har det som sin businessstrategi, at de ikke vil lukke fagforeninger ind - uanset hvilket land, de starter base i, siger han.

LO varsler ny konflikt

LO mener, at Ryanair må handle efter de danske regler, når de befinder sig på dansk grund, og derfor varsler LO sympatikonflikt mod flyselskabet, hvis fagforeningen altså får medhold i dag.

Det betyder, at Ryanair må se sig om efter andre hænder end det danske lufthavnspersonales, når de skal have tanket flyene op, have håndteret bagage, og hvad der ellers skal til for at få et fly på vingerne.

Lider LO derimod nederlag i Arbejdsretten, vil det rejse grundlæggende spørgsmål om, hvorvidt den danske fagbevægelse har ret til at indlede konflikter mod udenlandske selskaber for at opnå overenskomst, påpeger flere eksperter.

Bliver sympatikonflikten kendt ulovlig, baner det samtidig vejen for, at andre flyselskaber kan kopiere Ryanairs model.

Går ud over de tidlige afgange

Taber Ryanair betyder det sandsynligvis, at flyselskabet enten skal tegne dansk overenskomst eller nedlægge basen i København og i stedet blot have hovedstaden som en destination, hvortil fly og personale ankommer fra baser i andre lande.

Der er nemlig ikke noget i vejen for, at Ryanair for eksempel kan have base i Malmø, mellemlande i København og så flyve til den endelige destination, siger Steen Erik Navrbjerg.

- Det vil gå ud over de tidlige morgenafgange, men ellers kan Ryanair godt fortsætte med at lette og lande i Kastrup - med de nuværende vilkår for medarbejderne, siger han.

Ryanair har gennem en årrække også haft base i Billund, men her har fagbevægelsen ikke haft held til at samle de ansatte bag sig til en konflikt. Derfor vedrører den igangværende konflikt i første omgang udelukkende Københavns Lufthavn, hvor fagbevægelsen står stærkere.