Efter flyulykker: Boeing nedjusterer forventningerne til 2019

Fremtiden for flyproducentens omstridte flymodel er usikker.

(Arkivfoto). (Foto: © mark Ralston, Scanpix)

To alvorlige flyulykker og verdensomspændende flyveforbud med flytypen 737 Max har kastet den amerikanske producent Boeing ud i en regulær krise.

På både omsætning og bundlinje ligger Boeing lavere end samme periode sidste år. Og forventningerne til årets resultat er indtil videre suspenderet, oplyser selskabet i forbindelse med offentliggørelsen af første kvartalsregnskab i 2019.

- Det er ikke så overraskende, at der er tilbagegang i forretningen efter alt det, der er sket, men det er overraskende, at selskabet ligefrem suspenderer forventningerne. Den slags ser man ikke ofte, siger aktieanalysechef og luftfartsanalytiker i Sydbank Jacob Pedersen.

Bundlinjen for første kvartal er 13 procent lavere end samme periode sidste år. I omsætningen oplever Boeing i første kvartal af 2019 et fald på to procent.

Usikker fremtid

Boeing havde generelt et godt 2018, og tilbagegangen, som kan spores i regnskabet, skyldes ifølge Boeing usikkerhed om 737 Max-modellens flyveforbud, der allerede har kostet på leverancen af fly.

Mens Boeing leverede 173 fly af typen 737 Max i fjerde kvartal af 2018, er det kun blevet til 89 i første kvartal af 2019, og indtil forbuddet ophæves, vil tallet fortsætte med at dale, påpeger Jacob Pedersen.

- Kunderne kan ikke bruge fly, som ikke kan komme i luften, og det er med til at sænke omsætningen. For hver dag der går, hvor kunderne har ekstra omkostninger ved at Boeing har fly på jorden, vil det koste Boeing penge, lyder det fra flyanalytikeren, der understreger, at Boeing endnu ikke kender niveauet for kompensationer til kunder.

To måneder på jorden

Det er indtil videre to måneder siden, at en række lande "groundede" 737 Max, fordi to fly af denne type styrtede ned i henholdsvis Indonesien og Etiopien indenfor et halvt år og tog mere end 300 mennesker med sig i døden.

Styrtene spredte en frygt for, at flere ulykker kunne følge, og siden har Boeing indrømmet, at flyenes såkaldte MCAS-sikkerhedssystem har spillet en rolle i de to næsten identiske flystyrt.

Opdateringen af systemet er dog ifølge Boeings topchef, Dennis A. Muilenburg, på plads efter flere ugers intensivt arbejde. Det meddelte han i et tweet fra fra flyproducentens test-anlæg i Seattle i sidste uge.

- I går afsluttede vi den officielle test med den opdaterede software. Det var den sidste testflyvning før selve certificeringsflyvningen, fortalte Dennis A. Muilenburg.