DR’s økonomikorrespondent: Nykredits kunder fik forkerte svar

Mailkorrespondancer viser, at Nykredits rådgivere direkte afviste over for kunder, at et skifte til Totalkredit ville have en betydning.

Flere af Nykredits kunder føler sig uretfærdigt behandlet, efter deres bidragssatser er steget. (Foto: © Brian Bergmann, Scanpix)

Flere kunder hos Nykredit er i oprør. De er blevet flyttet over i datterselskabet Totalkredit uden at vide, at det kunne betyde højere bidragssatser.

DR har set flere eksempler på mailkorrespondancer mellem Nykredits rådgivere og kunderne. Her spørger kunder specifikt ind til, om flygtningen fra Nykredit til Totalkredit vil have nogen betydning – og får et i bedste fald intetsigende svar.

Det ser problematisk ud i forhold til de regler, der skal sikre kunderne reel rådgivning, vurderer Casper Schrøder. lyder det fra DR’s økonomi- og erhvervskorrespondent, Casper Schrøder.

For godt nok fremgår det af aftaleteksten, hvad bidragssatsen på det nye Totalkreditlån er. Men der står ingen steder i de papirer vi har set hos kunderne, at det gamle lån – fra Nykredit - er omfattet af en særlig garanti mod stigninger i bidragssatsen.

- Det er en ret væsentlig oplysning for folk at have med, når de skal vælge deres lån, at de nu skifter fra en fast lav bidragssats til en flydende bidragssats, der både er højere og kan stige i fremtiden, forklarer Casper Schrøder.

Han undrer sig især over, at Nykredits rådgivere fastholder overfor kunderne, at skiftet mellem Nykredit og Totalkredit ikke betyder noget for dem – selv når kunderne spørger direkte på mail.

- Også i selve i kommunikationen mellem banken og rådgiveren er det tydeligt, at kunderne ikke er blevet oplyst om forskellen på prisen, der kan løb op i over 100.000 kroner i lånets løbetid, forklarer Casper Schrøder.

Bidragssatserne i Nykredit låst efter fusion

For at forstå, hvorfor det er en fordel for Nykredit at flytte kunderne over i Totalkredit, skal man tilbage til fusionen mellem de to selskaber i 2003.

Aftalen var betinget af, at Nykredit lovede Konkurrencerådet at nedsætte bidragssatsen og holde den i ro.

Den klausul gælder dog ikke i Totalkredit, og kunder der omlægger lån fra Nykredit til Totalkredit, mister derfor deres sikkerhed for, at satserne ikke ville stige. Noget som mange kunder var – og stadig er - uvidende om.

DR’s økonomikorrespondent undrer sig især over, at Nykredits rådgivere fastholder overfor kunderne, at skiftet mellem Nykredit og Totalkredit ikke betyder noget for dem i mailkorrespondancen med kunderne.

- Også i selve i kommunikationen mellem banken og rådgiveren er det tydeligt, at kunderne ikke er blevet oplyst om forskellen på prisen, forklarer Casper Schrøder.

Når kunderne direkte spørger, om skiftet betyder noget for deres vilkår, så er Nykredits rådgivere forpligtet til at oplyse om forholdene, vurderer Casper Schrøder.

- Bankerne har ifølge reglerne pligt til at rådgive retvisende og fyldestgørende – også i forhold til alternative produkter, og det må altså også gælde det produkt, som kunden kommer fra.

Da Nykredit i 2003 overtog Totalkredit krævede konkurrencemyndighederne, at bidragssatserne ikke måtte stige for Nykredits kunder.

På grund af meningsforstyrrende fejl er denne artikel redigeret og rettet.

  • Hos datterselskabet Totalkredit er bidragssatsen til gengæld flydende, og siden 2010 er bidraget kun gået én vej: op.

  • Den maksimale bidragssats i Nykredit er 0,6 procent, mens den i Totalkredit er helt op til 2,1 procent for de dyreste, afdragsfrie lån.