Der er store penge på spil, når 46 danske virksomheder søndag med udenrigsminister Kristian Jensen og kronprinsparret i spidsen indleder et fremstød i Saudi-Arabien for at sparke yderligere gang i eksporten til det olierige land.
Det saudiarabiske marked var i en årrække mere eller mindre lukket land som følge af Muhammed-krisen, men siden 2010 er eksporten tredoblet til en samlet værdi af mere end fem milliarder kroner årligt.
Og der er endnu mere at komme efter, vurderer Peter Thagesen, underdirektør i Dansk Industri.
- Der er i Saudi-Arabien meget stor efterspørgsel efter noget af det, vi er allerbedst til. Det drejer sig især om danske fødevarer, om sundhedsindustrien og i stigende grad også om den grønne teknologi, som vi er verdensmestre i, siger han.
Trods den saudiarabiske begejstring kunne timingen i det danske fremstød dog have været bedre.
Saudi-Arabien er for tiden økonomisk presset af en række faktorer: Landets involvering i krigen i Yemen, forholdet til ærkefjenden Iran og i særdeleshed den lave oliepris.
/ritzau/