Dansk Erhverv: Dyrere fragt er godt for e-handlen

Fra nytår bliver det dyrere at få fragtet pakker med PostNord på varer købt på nettet. Godt for konkurrencen mellem fragtfirmaer, mener Danske Erhverv.

Nyfortolkede momsregler fjerner fra nytår netbutikkers mulighed for at gøre fragt med PostNord momsfri. Dansk Erhverv mener, det er sundt for konkurrencen på fragtmarkedet, men Foreningen for Dansk Internethandel frygter for den danske e-handel. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)

Netbutikkers mulighed for sende varer momsfrit med PostNord bliver fjernet fra nytår på grund af nyfortolkede momsregler fra Skat.

PostNord er bekymrede for konsekvenserne, men Dansk Erhverv mener, det er godt for fragtmarkedet.

- Det bliver mere fair, og der kommer en stærkere konkurrence på fragten på vores e-handelspakker, og det er i sidste ende et gode for forbrugerne, siger Jakob Tietge, fagchef for forretningsservice i Dansk Erhverv.

80 procent af de danske e-handelsbutikker tilbyder levering med PostNord, mens 29 procent tilbyder levering med den næststørste distributør, GLS, viser en rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fra 2013.

Ekspert bakker op

Lige nu er den levering, som webbutikker køber af PostNord til at sende varer til kunderne, momsfri.

Når det bliver lavet om første januar, hvor PostNord-fragten bliver pålagt moms, mister PostNord en prismæssig konkurrencefordel, fordi de ellers er billigere end private leveringsfirmaer som GLS og DAO, der i forvejen er pålagt moms.

Momsekspert fra SDU Jette Thygesen vurderer ligesom Dansk Erhverv, at denne ændring fra Skat vil styrke konkurrencen.

- Hvis vi skal have lige konkurrenceforhold, så skal vi også have lige forhold rent momsmæssigt, og det har man ikke, når man har en virksomhed, der har en særstatus, siger Jette Thygesen.

PostNord Danmark regner med, at omfortolkningen af reglerne vil betyde et tab på 100-200 millioner kroner i 2017, samtidig med, at fragten bliver 25 procent dyrere for forbrugerne.

PostNord-moms skader dansk e-handel

Skats ændring får økonomiske konsekvenser for den danske e-handel, vurderer Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH.

- Det, vi kan se på mængden af henvendelser fra vores medlemmer, er, at dem, der har mange mindre forsendelser, de har virkelig haft en oplevelse af, at de kommer til at mærke det her på bundlinjen, siger Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH.

Ifølge Henrik Theil er leveringspriser en vigtig faktor, når vi handler på nettet. Så når priserne stiger, vil den danske e-handel stå svagere i forhold til deres udenlandske konkurrenter.

- Skat fjerner en fordel for den danske e-handel, nemlig at man kan få en fornuftig og billigere distribution, hvor vi undgår at betale moms af noget, som i forvejen er momsfrit, siger Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH.

Udenlandsk nethandel presser på

Dansk Erhverv mener ikke, at den dyrere PostNord-fragt får indflydelse på de danske netbutikkers konkurrenceevne i forhold til udlandet.

- Alle andre distributører i markedet betaler i forvejen fuld moms på den fragt, de leverer for e-handelsvirksomhederne. Så man kan sagtens være i det her marked, når man skal lægge moms på nogle forsendelser, siger Jakob Tietge.

PostNord Danmark er den eneste distributør, der har pligt til at levere til alle adresser i Danmark. Derfor ærgrer det ifølge Henrik Theil mange netbutikker, hvis de bliver tvunget til at benytte andre billigere leveringsfirmaer.

- Udviklingen i e-handel i øjeblikket går i retningen af, at flere og flere tilbyder gratis forsendelse for kunderne. Det vil sige, at vores medlemmer er virkelig presset på omkostninger, fordi kunden ikke vil betale for fragten, siger Henrik Theil.

DERFOR STIGER FRAGTPRISERNE

  • Skat har ændret tolkningen af de såkaldte portoudlægsregler. Når e-handelsbutikkerne får PostNord til at levere varer til deres kunder, køber de fragten momsfrit af PostNord.

  • Reglerne før var tolket sådan, at netbutikkerne kunne betale fragten på vegne af kunden, så fragtprisen ikke indgik i netbutikkens regnskab. Fragtudgiften blev i stedet overført til kunden sådan, at fragten holdes momsfri.

  • Den nye fortolkning af reglerne betyder, at netbutikkerne fremover skal lade fragten være en del af deres eget regnskab. Når netbutikken sælger fragten videre til kunden, skal netbutikken lægge moms på prisen, ligesom de skal med alle andre varer og ydelser, de sælger.