Et par klik og du kan få den nye android-telefon leveret til døren, bestille rejsen til Sunny Beach eller foretage indkøbet i supermarkedet uden at rejse dig fra sofaen.
Det er for alvor blevet populært at foretage sine indkøb på nettet.
Det viser nye tal fra betalingstjenesten Dibs, der hvert år udgiver en rapport over danskernes samlede e-handel.
Med en vækst på 20 procent fra 2015 til 2016 er der tale om den største vækst, siden Dibs begyndte at registrere den samlede e-handelsomsætning i 2012.
- Vi har set et stort spring fra 2015 til 2016. Kigger man tilbage fra 2012, er den danske e-handel steget fra 41 milliarder kroner til 70 milliarder kroner. Det er en stigning på 70 procent på fem år, siger Henriette Høyer, der salgschef hos Dibs payment services, som er ejet af Nets.
Rejser fylder mest
Over halvdelen af danskernes e-handel går til rejser. Særligt pakkerejser er populære køb på nettet.
- Rejsebranchen er et af de første områder, der har været ude at sælge online. Produktet passer rigtig godt til at blive solgt online, så de har været i gang i rigtigt mange år og har udviklet onlinesalget i forhold til, hvordan de præsenterer varerne på hjemmesiden, betalingsformer med videre. Derfor har de haft stor succes, siger Henriette Høyer.
Det næstmest populære produkt er med 33 procent varekøb, hvor særligt dagligvarehandel er vokset markant.
- Mænd køber elektronik og kvinder køber tøj og sko. Væksten i handel med madvarer skubber sig i disse år markant på grund af den convenience, der er i at kunne handle på nettet 24/7, siger Henriette Høyer.
Flere handler på mobilen
Onlinehandel med mobiltelefonen er også i kraftig vækst og udgør nu 45 procent af alle handler på nettet.
Men mobilbrugerne gider ikke at indtaste de 23 cifre fra dankortet for at gennemføre et køb. Derfor er mobilepay og andre betalingsformer et kærkomment tiltag, hvis mobiltelefonen skal indtage en større andel af den samlede onlinehandel.
- En af de ting, som rapporten viser, er, at man ikke gider at taste kortoplysningerne ind. Derfor skal det være muligt at gemme kortet, eller der skal være andre betalingsløsninger som mobilepay online, som gør det nemt og enkelt at gennemføre købet, siger Henriette Høyer.
Nemt og enkelt
Forklaringen på det store ryk ind på internettets markedsplads er først og fremmest, at det er nemt.
- Når vi spørger kunderne, hvorfor de handler på nettet nettet, er forklaringen, at det er nemt og enkelt. En webshop har åbent 24-7, og så kigger kunderne også på priser. Det er nemt at sammenligne pris. Det er de store årsager til, at kunder handler online, siger Henriette Høyer.
- •
Danskerne køber for 70,4 milliarder kroner på nettet om året. Det er en vækst på 20 procent i forhold 2015.
- •
Rejser udgør 53 procent af danskernes køb, varer 32 procent og tjenester 15 procent. Pakkerejser er det mest populære produkt, mens elektronik fylder mest i handlen med varer.
- •
Norge og Sverige oplever også markant vækst i e-handlen. I Sverige omsætter e-handel for 79 milliarder kroner om året, mens nordmændene køber ind for 72 milliarder kroner om året.
Selv om stigningen på 20 procent virker ekstraordinært høj, ser Henriette Høyer ikke noget tegn på, at væksten skal stoppe nu.
- Jeg tror ikke, vi har nået toppen. Vi vil fortsat se en stor stigning i antallet af onlinehandler fremadrettet. Det skyldes dels de mange webshops, som kommer til hvert år, og som gør det bedre og bedre. Derudover er der også flere og flere fysiske butikker, der supplerer deres salg med en webshop.
- Det er for eksempel virksomheder som Coop og Dansk Supermakred og række tøjbutikker, vi kender, som rykker salget online. Magasin er også en af de butikker, der fokuserer meget på online-handel, siger hun.
Omkring halvdelen af danskernes online-handel foregår i udenlandske butikker.
Om undersøgelsen
- •
Undersøgelsen strækker sig fra foråret 2015 til foråret 2016.
- •
DIBS er en del af Nets og blev etableret i 1998. Dibs har i dag nået to milliarder transaktioner og har flere end 15.000 webshops som kunder.