Gennem ni år har Mærsk været personliggjort ved topchef Nils Smedegaard Andersen, der har ført det enorme konglomerat gennem rørte vande ved at skære til, stramme og presse.
At Mærsk i dag har valgt at erstatte topchefen med direktøren for Mærsk Line, Søren Skou, sender et klart signal om, at der er store strategiske landvindinger på vej, vurderer Michael Friis Jørgensen, chefanalytiker hos Alm. Brand.
- Vores formodning er, at den her meddelelse åbner op for, at Mærsk er på vej med et stort strategiskifte, og at der er ændringer på vej i det her selskab. Derfor skifter Mærsk administrerende direktør nu. Det kunne godt se ud som om, der er en revolution på vej på Esplanaden, siger Michael Friis Jørgensen.
Nils Smedegaard Andersen vil blandt andet blive husket for at lukke Lindøværftet. Han har generelt evnet at tjene penge i svære markeder. Og selv om der har været et gevaldigt prispres på containerfragt og faldende oliepriser, har Mærsk gentagne gange leveret overskud.
Men Mærsk har behov for at bevæge sig ind på nye områder, hvor der også er potentiale for at vokse, siger Michael Friis Jørgensen.
- Jeg formoder, man kigger på nye forretningsområder, og på muligheden for måske at liste to forskellige selskaber, så der er rigtigt mange muligheder og åbninger. Men jeg tror, hovedpointen er, at man investerer mindre i olie nu og i højere grad satser på transportdelen, siger Michael Friis Jørgensen.
At valget er faldet på den habil og hårde direktør fra Maersk Line, bygger på Søren Skous meritter i konglomeratet, vurderer Michael Friis Jørgensen.
- Den bedste karakteristik af Søren Skou er, at han har ledt Maersk Line gennem de sidste par år med rigtig hård hånd gennem meget svære markedsvilkår og har fået skuden gennem de her problemer ganske flot. Der er ingen tvivl om, at det har været billetten til en toppost, siger han.
Chefanalytikeren kalder beslutningen og det signal, der ligger i direktør-skiftet, for 'tættere på en revoluton end på business as usual.'
- Der blæser nye vinde på Esplanaden, det er der ingen tvivl om. Når man skal lave så store forandringer, som, vi synes, den her meddelelse lægger op til, så er det som regel aldrig en god ide at lade en tidligere topchef gennemføre det, siger Michael Friis Jørgensen.