Det kan få langvarige og alvorlige økonomiske konsekvenser for Volkswagen (VW), at den tyske bilfabrikant har fusket med, hvor meget dens dieselbiler forurener.
Det vurderer Bjørn Schwarz, der er aktieanalysechef ved Sydbank.
- Det kommer virkelig til at gøre ondt på Volkswagen. Ikke kun økonomisk, hvor der er tale om voldsomt store beløb, men også rent renommémæssigt, siger han og fortsætter:
- Volkswagen skal gøre meget for at genvinde forbrugernes tillid.
Kan betale milliardregning
Sagen begyndte at rulle i sidste uge, efter at de amerikanske miljømyndigheder, EPA, kunne afsløre, at VW har installeret en software i hundredtusindvis af dieselbiler, der kan få dem til at udlede færre NOx-gasser, når de bliver miljøtestet af myndighederne.
I virkeligheden udleder de op mod 40 gange mere end det tilladte miljøniveau i USA, og det har nu fået EPA til at true VW med en bøde på 18 milliarder dollar – godt og vel 120 milliarder kroner.
Den tyske bilfabrikant har dog en egenkapital på 90 milliarder euro – næsten 700 milliarder kroner. Og selvom bøden er stor, vil Volkswagen have råd til at betale den, hvis det skulle komme så langt, siger Bjørn Schwarz.
Hør hvad danske VW-bilister mener om sagen i klippet herunder
http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:560170f1a11f9f19c02a90b9
Slået tilbage til start i USA
Men bilproducentens renommé er i den grad blevet skadet af sagen, og det vil kunne ses på bundlinjen, siger han.
Især på det amerikanske marked, hvor VW’s tilstedeværelse i forvejen er begrænset.
- VW havde håbet på vækst her, men der er firmaet nu blevet slået tilbage til start, siger Bjørn Schwarz.
Selvom der ikke er tale om sikkerhedsmæssige fejl med VW’s biler, vil de amerikanske forbrugere uden tvivl gå op i de seneste dages afsløringer, lyder det fra analysechefen.
- Når man som VW slår sig op på at bygge miljørigtige biler, så er det helt klart et tilbageslag. Ikke mindst i en stat som Californien, hvor man går meget op i miljørigtighed. Der vil man fra forbrugernes side se med ekstremt kritiske øjne på VW fremover, siger han.
Mange løse ender
Både mandag og tirsdag er VW-aktierne styrtdykket på den tyske børs, og der er indtil videre blevet skrællet 26 milliarder euro – 194 milliarder kroner – af aktiens værdi, siger Bjørn Schwarz.
Han understreger samtidig, at det kan blive højere.
Her til eftermiddag oplyste VW, at 11 millioner dieselbiler på verdensplan har fået installeret den omstridte software, og miljømyndighederne i lande som Sydkorea og Schweiz er begyndt at kigge nærmere på sagen. VW oplyste kort efter, at de har valgt at sætte 6,5 milliarder euro - hvilket svarer til 48 milliarder kroner - til side til sagen.
- Det kan vise sig slet ikke at være nok. Derudover er der spørgsmålet med bilerne – skal de trækkes tilbage, og skal der betales en godtgørelse til kunderne? Der er mange løse ender i denne sag, siger han.
Volkswagens bestyrelse mødes i morgen, hvor medlemmerne skal tage stilling til, hvilke konsekvenser sagen kommer til at få.