Afgående Lego-direktør: Jeg håber, jeg skal være her resten af mine dage

Den ikoniske Lego-direktør Jørgen Vig Knudstop får nu ansvar for at navigere Lego-koncernen sikkert gennem fremtidens vækst og en stadig mere kompleks verden.

Min rolle ændrer sig. Men jeg håber at være her for evigt, sagde den ikoniske Lego-direktør. (Foto: © Nikolai Linares, Scanpix)

Det er på ingen måde en retræte fra dagligdagen i Lego, når den næsten ikoniske Lego-direktør Jørgen Vig Knudstorp nu træder tilbage og overlader posten til den mindre kendte Bali Padda for i stedet at blive bestyrelsesformand.

Tværtimod.

Det forsikrede Lego-familiens Thomas Kirk Kristiansen på dagens pressemøde om det markante direktørskifte, der skal ses som en strategisk oprustning, snarere end noget andet.

Jørgen Vig Knudstorps rolle som bestyrelsesformand betyder nemlig, at han forsat skal arbejde aktivt i Lego, blot i en langsigtet rolle i den nye konstruktion, Lego Brand Group.

- Vi samler alle ejer-relaterede Lego-relaterede aktiviter i Lego Brand Group. Lego Brand Group bliver et partnerskab mellem Jørgen og Mig. Vi vil sammen sætte kursen for udviklingen af Lego-varemærket og tilse Lego-ideen på længere sigt, sagde Thomas Kirk Kristiansen.

- I sin nye rolle vil Jørgen stadig være meget aktiv. Men han vil fokusere på den langsigtede strategiske udvikling og familien er begejstrede over, at Jørgen vil være her mange år endnu, lød det.

Kraftig vækst

Lego har under Jørgen Vig Knudstorp mangedoblet sin omsætning og fremstår i dag som en erhvervssucces i sjældent set omfang. Da Knudstorp trådte til som direktør i 2004, var virksomheden presset og underskudsgivende.

Nu er planen, at Jørgen Vig Knudstorp skal rykke et skridt opad i koncernen.

- Vi vil gerne udforske, hvor langt potentialet rækker. Vores virksomhed er vokset, og det er kompleksiteten også. Der er risiko for, at vi mister blikket for den grundlæggende idé, der gjorde alt dette muligt, sagde Thomas Kirk Kristiansen.

Ifølge Jørgen Vig Knudstorp selv har Lego en udfordring i at fokusere, når væksten er så heftig, som den har været. Det kræver en særlig struktur på den langsigtede del, og den skal han nu stå for.

- Vi vil skabe kapacitet og evne til at håndtere mulighederne og for at beskytte vores Lego-varemærke. Også i brandstore nummer 500, hvor der også skal være den samme følelse af Lego-oplevelsen som i vores første. Den nye struktur tillader os at være meget fokuserede og giver os mulighed for at fokusere mere, når forretningen udvikler sig.

Vil aldrig væk

Lego-dirketøren sagde oprindeligt, at han aldrig ville skifte job - og selv om han nu har gjort netop det, forsikrer han fortsat, at han vil blive hos Lego resten af sine dage.

- Jeg vil gerne fortælle, at jeg selv har oplevet fordelen ved aktivt familieejerskab, hvilket er en stor del af årsagen til, at jeg håber, at jeg vil arbejde her resten af mine dage. Fordi jeg føler, hvor stor en forskel aktivt familieejerskab gør. Min rolle forandrer sig. Men jeg vil stadig være her. Jeg vil være fuldtids-dedikeret til Lego.

Ny direktør i Lego bliver den 60-årige indisk fødte Bali Padda.