PORTRÆT Legos nye mand: Bali Padda skal slås med Alibaba om Asien

Den indiskfødte brite Bali Padda er udvalgt til at føre Lego-arven videre. Han skal forsøge at holde vækstkurven oppe, men det kræver, at kineserne begynder at købe Lego.

60-årige Bali Padda flyttede med sin familie fra Indien til England som 12-årig. - Jeg ser meget frem til udfordringerne, siger Bali Padda, som har som hovedmål at brede klodserne ud til flest mulige børn. (Foto: © MARTIN DAM KRISTENSEN, Scanpix)

Det bliver den indiskfødte brite Bali Padda, der skal løfte den tunge arv efter afgørende Lego-direktør, Jørgen Vig Knudstorp, der i løbet af sine 12 år for bordenden har seksdoblet Legos omsætning til nuværende 36 milliarder kroner.

Siden Bali Padda blev ansat i Lego i 2002, er den 60-årige brite langsomt men sikkert kravlet op i hierarkiet, også selv om han på intet tidspunkt har boet i Danmark, men hver uge har pendlet fra hjemmet i Kent i England til kontoret i Billund - ind til han fik et kontor i Legos London-domicil.

Med 12 års erfaring i Lego bliver Bali Padda den mest erfarne mand i direktionen i rollen som administrerede direktør. Han bliver samtidig den første ikke-dansker til at indtage topposten i Lego.

- Normalt kommer jeg mandag morgen og tager hjem torsdag aften. Min familie er ligeglad med, om jeg tager til Billund eller til Kina, og det virker 80 procent af tiden, sagde Bali Padda til Børsen i 2013.

Fra Indien til England

Padda var 12 år gammel, da familien flyttede fra Indien til England. Men opvæksten i Indien betød også, at han sent blev introduceret til det verdenskendte Lego-brand.

- Min søn er 32 år gammel, så jeg lærte Lego at kende for 30 år siden. Jeg elsker Technic-serien, og jeg købte et sæt til ham, da han var alt for lille til det, fortalte Bali Padda Børsen i 2013.

Han startede sit arbejdsliv som ufaglært medarbejder. Da han nogle år senere fik jobbet hos Lego i 2012 efter en høj stilling hos skoproducenten Timberland, skyldtes det ikke Lego-brandet.

- Da jeg startede i Lego i Connecticut, USA, var det bare et job. Jeg havde lidt forståelse for brandet, men jeg kom bare for jobbet. Det var professionalisme, som bragte mig her. Mens jeg har været her, er min kærlighed til brandet vokset, fortalte Bali Padda under pressemødet i dag, hvor den nye topdirektør blev vist frem for offentligheden.

- Jeg er nået frem til, hvad det her brand kan gøre for børn. Det er den simple idé at putte klodser sammen, som de er limet sammen. Men et toårigt barn kan hive dem fra hinanden. Så dette materiale giver børn mulighed for kreativitet og logik, så hvordan kan vi få det her materiale i hånden på flere og flere børn i verden, sagde Bali Padda.

Skal fortsætte vækst

Bali Padda har på nærmeste hold oplevet den enorme vækst, som Lego har været igennem. En udvikling, som Niels Jacobsen, der er formand for Legos bestyrelse forventer, vil fortsætter under ham:

- Bali Padda har skabt fantastiske resultater i Lego Koncernen med over 14 års erfaring, især inden for funktioner i supply chain (styring af vare- og materialestrømmen,red) men senest også med fokus på udvikling af medarbejdere og organisationen.

- Bali har vist evne til at drive de ændringer, der har været nødvendige i driften i forbindelse med den betydelige vækst, vi har oplevet i de forløbne år. Jeg har tillid til, at Bali fortsat vil udvikle virksomheden i tæt samarbejde med den øvrige ledelse, siger Niels Jacobsen til Legos hjemmeside.

Kampen om Asien

Men hvis væksten skal holdes oppe i kadence, skal der erobres nye markeder. For der bliver solgt bunkevis af Lego på gamle, velkendte markeder i Europa og USA, hvor ethvert barn kender Lego.

Anderledes er det i Asien og i særdeleshed i Kina, som betragtes som Legos vigtigste vækstmarked.

Men succes kommer ikke let i Asien, Legos brand er ikke på samme måde stærkt i Kina, og Lego ligger allerede i juridiske slagsmål med kopiproducenten Lepin, som er ejet af den kolossale kinesiske virksomhed Alibaba.

- Vi har et problem, når nogen direkte kopierer vores produkter. Det kan give dårlige oplevelser for forbrugerne, og vi kan ikke garantere for sikkerheden. Desuden er det brud på vores på vores rettigheder, som vi har brugt lang tid på at sikre os og brugt penge på, sagde Peter Kjær, der er underdirektør i Legos juridiske afdeling til dr.dk i sidste uge.

Et klart bevis på Legos store fokus på Kina er den nye fabrik i Jiaxing i Kina, der med 2.000 ansatte fra næste år skal producere legoklodser til hele Asien.

- Du er nødt til at sikre, at Lego-DNA'et er der, den samme høje kvalitet, den samme kultur. Har vi nok hestekræfter til at duplikere eller tredoble omsætningen?, har Bali Padda sagt til Financial Times.

Når ud til 10 procent

At følge med efterspørgslen har været en stor udfordring for Lego. Alene i år er antallet af medarbejder vokset med en fjerdedel og nye og udvidede fabrikker er opstået i Ungarn, Mexico og Kina.

Lego når i øjeblikket ud til omkring 10 procent af verdens børn.

Ud over Kina betragtes Indien og Afrika som fremtidige vækstmarkeder, hvor Lego stort set ikke er tilstede.

- Jeg er blevet forelsket i produktet, og det ligger dybt i mine årer. Jeg vil bare arbejde med dette produkt og få det ud til så mange børn som muligt, sagde Bali Padda under pressemødet, hvor udskiftningen i ledelsen og bestyrelsen blev præsenteret.

Bali Paddi under pressemødet i dag.

Blå bog om Bali Padda

  • 1. januar 2017: Administrerende direktør for Lego Group.

  • 2016-2016: Underdirektør, produktionsdirektør og HR-chef, the LEGO Group

  • 2011-2016: Underdirektør og produktionsdirektør, the LEGO Group

  • 2006-2011: Underdirektør, the LEGO Group

  • 2005-2006: Logisitikdirektør, the LEGO Group

  • 2003-2005: Logistikchef, Lego Group

  • 2002-2003: Direktionsmedlem, Lego Group.

  • 2001-2002: Vicepræsident, kundeafdeling, Timberland

  • Kilde: Lego Group