Teaterchef efter 'Klokker'-succes: Vi står stærkere end nogensinde

- Der er jo ikke noget, der forhindrer os i at lave ligeså gode musicals som hvilket som helst andet sted i verden, siger teaterchefen på Fredericia Teater.

  • Klokkeren fra Notre Dame fra Fredericia Teater har fået et hav af seksstjernede anmeldelser og masser af roser med på vejen. Se flere fotos fra stykket i billedserien her. (Foto: © Søren Malmose, Fredericia Teater)
  • Den 23. juni 2017 får stykket premiere på Det Kongelige Teater. (Foto: © Søren Malmose, Fredericia Teater)
  • I hovedrollen som Quasimodo ses Lars Mølsted, der er uddannet fra Den Danske Scenekunstskole - Musicalakademiet Fredericia i 2010. (Foto: © Søren Malmose, Fredericia Teater)
  • Siden 2011 har Lars Mølsted været fastansat skuespiller ved Fredericia Teater. (Foto: © Søren Malmose, Fredericia Teater)
  • I Klokkeren fra Notre Dame gøres der i høj grad brug af digitalisering i sceneskift og til at billedliggøre forskellige miljøer. (Foto: © Søren Malmose, Fredericia Teater)
  • Fredericia Teater har fået masser af ros for digitaliseringen - også internationalt, fordi de mestrer moderne teknologi. (Foto: © Søren Malmose, Fredericia Teater)
  • Blandt andre Børsen gav stykket seks stjerner og skrev: Danmarks måske hidtil flotteste og næsten tredimensionelle scenografi kan opleves i den super vellykkede musical. Et brag af en forestilling hvor alt går op i en højere enhed. (Foto: © Søren Malmose, Fredericia Teater)
  • I rollen som Quasimodos nederdrægtige værge Claude Frollo, ses Mads M. Nielsen, der blandt meget andet har medvirket i 'Krøniken'. (Foto: © Søren Malmose, Fredericia Teater)
  • Mads M. Nielsen er desuden en erfaren dubber og har lagt stemme til adskillige reklame- og tegnefilm. (Foto: © Søren Malmose, Fredericia Teater)
  • Mads M. Nielsen spillefilmsdebuterede allerede i 1984 i en alder af 13 år, hvor han havde hovedrollen i 'Drengen der forsvandt'. (Foto: © Søren Malmose, Fredericia Teater)
  • Svenske Vanessa Rodríguez Ibarra ses i rollen som den smukke sigøjner Esmeralda. (Foto: © Søren Malmose, Fredericia Teater)
  • Hun forelsker sig i Kaptajn Phoebus, der spilles af Christian Lund. Han har blandt meget andet også spillet Robbie i 'Dirty Dancing' i Tivoli og Musikhuset Aarhus. (Foto: © Søren Malmose, Fredericia Teater)
1 / 12

Med forestillinger som Disneys 'Aladdin' og 'Den Lille Havfrue' i henholdsvis 2012 og 2014 samt premiere på Danmarks første Shu-bi-dua-musical har Fredericia Teater gennem flere år markeret sig mere og mere ude i den store verden som garant for succesforestillinger.

Den markering blev endnu tydeligere, da teateret i oktober havde premiere på Disney-musicalen 'Klokkeren fra Notre Dame', der bygger på den berømte franske roman af Victor Hugo fra 1831.

Næsten alle anmelderne gav stykket seks stjerner, og kort efter premieren udvidede Fredericia Teater med ni ekstra spilledage. Forestillingen blev dermed teatrets største succes nogensinde.

- For det første har 'Klokkeren fra Notre Dame' betydet noget økonomisk. Det har betydet, at vi har kunnet bygge vores organisation op, så vi står stærkere end nogensinde. Vi kan håndtere mange og store produktioner og fokusere på at udvikle ny musik og dramatik, siger Søren Møller, der er teaterchef for Fredericia Teater.

I 2012 kunne man se Fredericia Teaters version af Disneys Aladdin med Maria Lucia og Johannes Nymark i hovedrollerne som Jasmin og Aladdin. (© Fredericia Teater)

Det er seks år siden, han blev teaterchef i Fredericia, og allerede dengang besluttede han sig for, at han kun ville være med til at lave nye forestillinger.

- Enten noget, vi selv producerede eller var med til at producere sammen med andre. Det er et spørgsmål om at få folk til at stole på kvaliteten til det, vi laver. Lidt ligesom at være kok på en restaurant, hvor maden er så god, at du stoler på, at den stadig er det, når du kommer tilbage, så du bare kan sige: Kom og overrask mig!, siger han.

I international liga

'Klokkeren fra Notre Dame' har ikke kun fået ros herhjemme. Musicalen er blandt andet blevet rost i Skånska Dagbladet, hvor den udpeges som en af årets bedste musicals sammen med 'The Book of Mormon' på Prince of Wales-teateret i London samt 'Sunset Boulevard' i London Coliseum, hvor Glenn Close spillede med.

- Så er vi virkelig med i en international standard. Vi har haft rigtigt mange internationale gæster til 'Klokkeren', og mange fra branchen i udlandet har uafhængigt af hinanden sagt, at vi har overhalet dem rent produktionsteknisk, siger Søren Møller.

- Vi har brugt lang tid på at udvikle på det, men jeg synes også, at vi kun lige er begyndt. Vi kan blive ved med at bygge ovenpå vores erfaring i stedet for at starte forfra hver gang, og vi investerer meget i udstyr og teknologi - og selvfølgelig viden, siger han.

Se klip fra 'Klokkeren fra Notre Dame' på Fredericia Teater her:

Rockmusical og Seebach-historien

Fra januar opsætter Fredericia Teater endnu engang rockmusicalen 'Lizzie', som man også kunne se på teatret i 2013. Denne gang opføres den dog på engelsk.

Ligesom i første opsætning har danske Bjørg Gamst, der er ansat på teateret, hovedrollen som Lizzie Borden. Men som noget nyt er det to engelske og en amerikansk skuespillerinde, der spiller ved hendes side.

Til efteråret gælder det så teatrets næste store sats, musicalen 'Seebach' om Seebach-familiens historie fortalt gennem alle de store hits fra både Tommy og Rasmus Seebach.

Musicalen har urpremiere den 29. september i Fredericia, og i 2018 spiller den både i Musikhuset Aarhus samt på Det Kongelige Teater i København.

- Der er nogen, der spørger, om vi ikke er bange for næste forestilling, og svaret er nej. Det er vi ikke. Der er ikke to malerier, der er ens, og hver enkelt historie har et potentiale. Men hvis ikke vi kan flytte på nogle ting for publikum, så er det ret ligegyldigt. Det er målet, at de skal være rigere, end da de gik ind i salen, siger Søren Møller om det næste store sats.

Tillid til kvaliteten

Han synes selv, teater kan være frygtelig kedeligt, og det er én af de ting, han tænker meget over, når han er blandt publikum.

- Jeg prøver virkelig at tænke over, hvorfor jeg keder mig lige nu. Og der tror jeg, at i over 90 procent af gangene er det fordi, der ikke er nogen fremdrift i forestillingen og fordi, det er langtrukkent. Vi er ikke så tålmodige i dag. Der skal ske noget, siger teaterchefen.

- Teater kan være super aktuelt og nærværende. Men vi bruger også lang tid på at efterligne det film kan, hvor man kan klippe i tid og sted. Ved at integrere digital scenografi og gå fra et sted til et andet, så giver man publikum en omfavnende totaloplevelse, siger Søren Møller om teatrets brug af digitalisering i forestillingerne. (Foto: © Søren Malmose - Fredericia Teater)

Han tror på, at folk nu har fået tillid til, at kvaliteten i Fredericia er i top. De seneste år har teatret også fået mere international anerkendelse, og det er i kraft af det, at Søren Møller i dag er med i bestyrelsen for 'National Alliance for Musical Theatre' i New York.

- Egentlig kan vi vælge og vrage ret frit internationalt i dag. Og det er jo virkelig fantastisk. Det betyder helt vildt meget. Men det har også været et langt og sejt træk for genrens berettigelse i Danmark, siger Søren Møller.

- Nu kan vi indgå på lige fod med resten af verden, og der er jo ikke noget, der forhindrer os i at lave lige så gode musicals som i hvilket som helst andet sted i verden, siger han.