Der bliver med garanti bakket snagvendt og gnasket massevis af solsikkefrø, når den halvsnerpede Andrea og den til tider flabede og mandschauvinistiske Kaj vender tilbage.
DR's gamle papegøje og frø skal nemlig foran kameraerne igen for at lave nye programmer.
Det oplyser DR i forbindelse med et pressemøde, hvor der blev meddelt nye satsninger rettet mod børn – blandt andet det nye børnetilbud DR Minisjang.
'Kaj og Andrea' har 50-års jubilæum næste år, og i den anledning vender det originale hold retur – herunder Hanne Willumsen og Kjeld Nørgaard, der har lagt stemmer til de populære dukker helt fra start.
Dukkeførerne blev undervejs på pressemødet spurgt, hvordan det havde været at lægge stemme og give sjæl til dukkerne i snart fem årtier:
- Jeg har jo levet med dem i mange år, startede Hanne Villumsen, inden hun slog over i papegøje-stemme:
- Jeg er meget godt tilfreds med det. Det er da meget hyggeligt, altså.
- Bare hun ikke snakker for meget, replicerede Kaj, der får sin stemme fra Kjeld Nørgaard, som med mere seriøs mine sluttede:
- Det er først nu gået op for mig, at vi har haft så stor betydning. Det har været en hobby og sjovt at lave. Men efterhånden som årene er gået, er folk kommet styrtende og har sagt, hvor meget det har betydet.
'Hvis du kan skabe en følelse af nærvær, så hænger folk på'
Efterfølgende uddybede de to dukkeførere overfor dr.dk, hvad det efter deres overbevisning er, der gør de to dukker så langtidsholdbare.
- Det har noget at gøre med nærvær. Hvis du kan skabe en følelse af nærvær, så hænger folk på. Kaj og Andrea er vildt naturlige, selvom de er dukker, siger Hanne Villumsen, der straks blev suppleret af Kjeld Nørgaard:
- Jeg synes også, det er en god idé, at ungerne ser 'Kaj og Andrea' i stedet for det masseproducerede Disney-indhold. Selvom det også kan være godt, så er 'Kaj og Andrea' mere kød og blod – de er både menneskelige og fejlbarlige.
Og alderen er faktisk heller ingen hindring for de to dukker, mener Hanne Villumsen. Snarere tværtimod:
- Der er flere generationer, der har set det, så nu er der nok nogle forældre, der synes, at deres børn også skal se det. Det lever vi jo højt på.
DR's generaldirektør Maria Rørbye Rønn tror også på dukkernes langtidsholdbarhed:
- 'Kaj og Andrea' er så udpræget dansk og har en drillende dansk humor. Det er udfordrende, det er sang og musik og det har kunnet og kan noget helt unikt, som jeg er sikker på, vi kan bygge ovenpå. Mine børn på 25 glæder sig. Og jeg er 56, og glæder mig også.
Generaldirektør: 'En rigtig hård konkurrencesituation'
Udover Kaj og Andreas comeback på skærmen kommer der også en spritny julekalender, en ny dansk animationsserie til Ramasjang og så - som nævnt - den nye, digitale børnesatsning ved navn DR Minisjang.
DR Minisjang er et småbørnstilbud for de ét-tre-årige, som alle forældre kan tilvælge fra april 2021.
Minisjang bliver et selvstændig og afgrænset univers på DR's streamingtjeneste DRTV, og derudover også som en selvstændig app.
Præsentationen af DR's indsatser på børneområdet kommer dagen efter, streamingtjenesten Disney+ gjorde sit indtog i Danmark. Og det er ingen tilfældighed, fortæller DR’s generaldirektør Maria Rørbye Rønn:
- Det er en rigtig hård konkurrencesituation. Der skal ikke herske tvivl om, at når en aktør med så mange muskler som Disney gør sit indtog, så kommer de til at presse alt dansk børneindhold.
- Det er derfor, vi er så super optagede af, hvad der er vores særkende. Hvad er det, vi kan, som ingen andre kan? Det er blandt andet, at vi er dem, der kender de danske børn allerbedst. Vi er ikke bare en algoritme; vi kan tage udgangspunkt i det liv, danske børn lever i Danmark i 2020.
Kan noget andet end Disney
DR har med andre ord noget andet på hjerte end for eksempel Disney, mener generaldirektøren:
- De laver flotte og gode produktioner, men DR laver indhold til børn i Danmark på dansk. Det er noget andet, end hvis produktionen skulle tilpasses til et verdensmarked.
Er du ikke bange for, at dansk børneindhold bliver fravalgt, når man frit kan vælge mellem Disney+, YouTube og TikTok – uanset hvor umage I gør jer?
- Det er klart, at konkurrencesituationen er hård og skærpet, men vi er offensive, har store ambitioner og tror på, at danske børn også vil være interesserede i det, vi kan lave til dem. Vi tager emner op, som vi ved interesserer danske børn.
- Når vi for eksempel laver fiktion om de emner, som virkeligt er vigtige for børn på 12-14-år i Danmark – det kan handle om krop, alkohol eller forældre – med udgangspunkt i den danske virkelighed, så vil det fange danske børn.