Uønskede berøringer på bryster, lumre beskeder til unge kvinder med fokus på deres udseende og et seksuelt forhold til en 16-årig.
I en ny DR-dokumentarserie med titlen 'Sexisme i musikbranchen' fortæller otte kvinder uafhængigt af hinanden, hvordan de har oplevet grænseoverskridende og krænkende adfærd fra en mandlig, dansk artist. Flere af dem oplevede det, mens de var på arbejde med ham.
Blandt de kvindelige musikere, der stiller sig frem, er Stine Bramsen, Signe Svendsen og Anne Gadegaard. Ens for alle otte kvinder er, at deres vidnesbyrd er blevet efterprøvet af redaktionen bag dokumentarserien.
Den mandlige artist er anonymiseret i dokumentarserien, fordi DR ønsker et fokus på sexisme i musikbranchen frem for fokus på enkeltpersoner.
Men forud for publiceringen af dokumentarserien har entertaineren Martin Brygmann selv fortalt offentligheden i et opslag på sociale medier, at han er en af de anonymiserede mænd i dokumentarserien. Derfor har DR valgt at bruge hans navn i nyhedsdækningen.
Martin Brygmann har valgt ikke at stille op til interview med DR, men kritiserer på sociale medier DR for at fastholde en historie "som tegner et billede af mig, der er meget langt fra, hvem jeg er".
De oplevelser med Martin Brygmann, som de otte kvinder fortæller om, strækker sig over en periode på 17 år frem til 2022.
De sexistiske oplevelser, som kvinderne beskriver, er ikke enestående i den danske musikbranche. Holdet bag dokumentarserien har talt med flere end 150 personer fra branchen, og flertallet oplever branchen som sexistisk og ønsker at bakke op om en debat.
Samtidig viser flere nyere undersøgelser, at der er store problemer med grænseoverskridende adfærd og kønsdiskrimination i musikbranchen.
'Vi skulle starte med, at jeg kommer hjem til ham'
Flere af kvinderne beskriver Martin Brygmann som både dygtig, charmerende, sjov og som en mand, der kan levere hits. Det er derfor, at så mange gerne vil arbejde sammen med ham, fortæller flere af dem.
Da sanger og sangskriver Stine Bramsen i 2009 fik tilbudt en duet med Martin Brygmann, så hun det da også som en chance for at markere sig i eget navn uden for Alphabeat - bandet, hun slog igennem med.
Stine Bramsen endte dog med at afvise tilbuddet, da Martin Brygmann en dag ringede hende op.
- Han siger helt konkret, at han synes, vi skulle starte med, at jeg kommer hjem til ham, og vi kunne drikke noget vin, snakke nærmere, hygge os lidt og lære hinanden at kende. Og så kunne jeg jo blive og sove, hvis jeg havde lyst til det, fortæller hun i dokumentarserien.
Hør Stine Bramsen uddybe sin oplevelse her:
Havde seksuelt forhold til 16-årig
Tre af de otte kvinder har ønsket at være anonyme, men DR kender deres identitet. Den ene af dem var 16 år, da hun mødte Martin Brygmann på en produktion for omkring 20 år siden. Martin Brygmann var dengang i 40'erne og smigrede hende med sin opmærksomhed, fortæller kvinden.
De to indledte derefter ifølge kvinden et hemmeligt seksuelt forhold, der stod på i flere år.
- Jeg har skammet mig meget over, at jeg ikke har været bedre til at sige nej, men i dag kan jeg se, at jeg som 16-årig ikke var i stand til at sige fra, og at han misbrugte sin magt over mig, siger kvinden i dag.
En anden af de anonyme kvinder fortæller, at hun mødte Martin Brygmann for første gang til et brancheevent, da hun var 20 år gammel. Her fik de taget et billede sammen.
- Lige inden billedet blev taget, kiggede han på mig og konstaterede, at vi har den samme øjenfarve. Og så sagde han, at vi kunne få nogle smukke børn sammen. Jeg syntes, det var meget upassende i en faglig sammenhæng, udtaler kilden i dokumentarserien.
Den tredje anonyme kvinde var i slutningen af 20’erne, da hun arbejdede sammen med Martin Brygmann.
- Vi begyndte på et tidspunkt at skrive sammen, og han skrev flere gange, at jeg var lækker og dejlig, og han ville gerne mødes med mig privat. Det var svært for mig at sige fra, fordi jeg var bange for, at det kunne have konsekvenser for min karriere.
Blev taget på brysterne, mens hun sov
Musiker og sanger Signe Svendsen fortæller, at Martin Brygmann også har overtrådt hendes grænser.
- Jeg fortæller den her historie, fordi jeg ikke synes, at det, der skete, skal ske for andre i den her branche, siger hun.
Signe Svendsen var i starten af 30'erne, da hun i 2007 takkede ja til et firmajob i Aarhus. Sammen med en anden kvindelig musiker skulle hun optræde med Martin Brygmann.
Efter fem års pause fra musikbranchen så hun frem til jobbet, og hun syntes, at Martin Brygmann var dygtig.
Der var ikke booket hotelværelser til dem. I stedet skulle de alle tre overnatte hos en anden kvindelig musiker, og Signe Svensen husker, at hun fik sovepladsen i stuen:
- Jeg falder i søvn. Og så lige pludselig vågner jeg ved, at den mandlige artist er krøbet ind under min dyne og tager mig på brysterne, siger hun i dokumentarserien.
Signe Svendsen fortæller, at hun frøs i kroppen og først lod som om, at hun stadig sov. Men så fik hun samlet sig og sagt nej, hvorefter hun skubbede ham stille og roligt væk.
- Jeg vil rigtig gerne være i stand til at kunne sige, at jeg bare råbte op og sagde "skrid!" eller "hvad laver du?!" eller et eller andet. Men det gjorde jeg ikke, og jeg aner ikke hvorfor, siger Signe Svendsen.
Efter episoden følte sangeren sig "helt vildt flov". Hun fortæller, at hun granskede sin hjerne for, hvorfor han følte, at det var okay at gøre, og hvad hun mon havde sendt af signaler eller sagt, der kunne misforstås, for hun var slet ikke interesseret.
- Selvom det ikke var noget, jeg fik til at ske, så er jeg bare flov over, at jeg var sådan en person, som man kunne gøre det ved
Signe Svendsen glæder sig over, at kvinder i branchen er begyndt at tale mere åbent om, når de oplever grænseoverskridende adfærd:
'Ååårh, hvor er du dejlig her!'
Tre af de otte kvinder, der fortæller om grænseoverskridende oplevelser med Martin Brygmann, var under 18 år, da de første gang havde kontakt med ham. En af dem er sanger og bassist Liva Susic.
Hun var 17 år og drømte om en musikkarriere, da hun i 2017 reagerede på et opslag fra Martin Brygmann, hvor den mere end 30 år ældre entertainer søgte sangere.
- Det virker ikke ligefrem realistisk. Netop fordi, at jeg er den her lille gymnasieelev, og han er det her kæmpe idol i virkeligheden. Men jeg får det, siger hun om jobbet.
Efterfølgende oplevede hun, at der ofte var fokus på hendes udseende, når han kommenterede hendes stories på Instagram. Beskederne stod på periodevis over flere år.
Liva Susic fortæller, at hun godt kan forstå, hvis folk tænker, at hun selv lægger op til noget med de beskeder, hun skriver tilbage, men hun forklarer, at hun ikke ville ødelægge arbejdsrelationen.
- Jeg har ikke arbejdet professionelt inden for musik på det her tidspunkt, men det har han. Det er ligesom ham, der sætter en tone, som vi benytter, og jeg følger med.
- Jeg tror, at det har handlet om for mig, at jeg ikke ville ødelægge stemningen, for hvis jeg ødelægger stemningen, så ødelægger jeg sandsynligheden for, at vi kommer til at arbejde sammen igen, siger Liva Susic.
I 2020 spurgte Martin Brygmann, om Liva Susic ville medvirke på en ny sang til et projekt, han arbejdede på. Hun tænkte, at det kunne blive hendes store chance med musikken.
Sangen blev indspillet i et studie i et sommerhus, og Liva Susic husker, at mens produceren arbejdede ved mixerpulten, sad hun på et tidspunkt alene i sofaen med Martin Brygmann, der kiggede på hende.
- Og så siger han til mig, at jeg har en pæn mund og pæne læber og pæne tænder.
- Jeg får ondt i maven på det her tidspunkt. Jeg er aldrig blevet komplimenteret på min mund. Udover hvis det var en situation, hvor nogen prøvede at score mig åbenlyst, tilføjer hun.
Oplevelserne har påvirket Liva Susics syn på musikbranchen, fortæller hun her:
Miriam Michaelsen er advokat og forperson for Medierådet for børn og unge, og hun er ikke i tvivl, når hun ser Liva Susic fortælle om episoden i sommerhuset.
- En ting er, når vi taler om generelt grænseoverskridende adfærd. Noget andet er, når vi taler om grænseoverskridende adfærd i en arbejdssammenhæng. Der er jo decideret lovgivning, som regulerer det her område, siger Miriam Michaelsen.
Han har hyret hende ind til at medvirke, og der er derfor et over- og underforhold, fortæller hun og understeger, at der derfor er et skærpet ansvar hos ham i denne sammenhæng.
- Hvis hun (Liva Susic, red.) i denne her situation er blevet ansat til at lave det her job, og hun oplever grænseoverskridende adfærd, så kunne hun anlægge en sag ved Ligebehandlingsnævnet, vurderer Miriam Michaelsen.
Hør Miriam Michaelsen i denne video:
'Du kan tro, jeg ved, hvordan du ser ud'
Anna Kildetoft, der er tidligere ansat ved Underholdningsorkestret, modtog også beskeder fra Martin Brygmann, som hun fandt grænseoverskridende. Hun mødte ham som 21-årig i forbindelse med, at hun var praktikant hos Underholdningsorkestret i 2020.
Entertaineren optrådte til et show og indledte dengang en samtale med Anna Kildetoft. Han begyndte hurtigt at spørge ind til hendes liv og roste hendes hår.
- De små alarmklokker begynder at ringe, men jeg synes stadig, at det er en situation, hvor jeg er smigret, fortæller hun.
Efter et stykke tid modtog Anna Kildetoft så en besked fra Martin Brygmann, hvor han spurgte, hvorfor hun ikke havde et billede på sin Facebook-profil.
- Jeg svarer, at folk, jeg er venner med på Facebook, gerne skulle vide, hvordan jeg ser ud, og hvor den kommer prompte tilbage: "Du kan tro, jeg ved, hvordan du ser ud" og emojis med hjerter i øjnene, siger hun.
Hun svarede ham, at det var "enormt upassende", og at han skulle vide, at de bare har en arbejdsrelation. Det fik ham til at undskylde og skrive, at "det var udelukkende ment som et kompliment".
Bagefter fulgte en besked om noget helt andet – nemlig, at han var på vej ud for at få taget en coronatest.
- Jeg havde forestillet mig, at han ville stoppe med at kontakte mig. Men det er, som om han ikke forstår, at det faktisk også er kontakten, der er det grænseoverskridende, siger Anna Kildetoft.
'Du ved aldrig, hvornår du møder de her mennesker igen'
Den tidligere sanger og MGP-vinder Anne Gadegaard havde en anden strategi, da hun som 17-årig modtog en - hvad hun selv kalder - "ret ulækker" besked fra Martin Brygmann.
Hun var dengang i 2009 Facebook-venner med ham, men havde aldrig skrevet med ham før, han en dag ud af det blå skrev til Anna Gadegaard:
"Du er så SMUK og sprød på dine profilfotos..!!!! Aaaargh!".
Anne Gadegaard valgte at ignorere ham og svarede derfor ikke på beskeden – for som hun siger:
- Så ødelægger jeg heller ikke noget forhold til nogen i den her branche.
- Fordi du ved aldrig, hvornår du møder de her mennesker igen. Eller hvad de kan gøre for dig på et tidspunkt, eller hvem de kan snakke med, som har en anden magt.
"Jeg har desværre været blind"
Redaktionen bag DR-dokumentarserien 'Sexisme i musikbranchen' har forelagt Martin Brygmann kritikpunkterne. Han har ikke ønsket at udtale sig i dokumentarserien.
DR Nyheder ville gerne have interviewet Martin Brygmann til denne artikel og har forsøgt at få en kommentar fra Martin Brygmann gennem hans advokat. Men hun er ikke vendt tilbage.
I opslaget på sociale medier fra i lørdags skriver han, at:
- Historierne er fordelt over 20 år, bygget op omkring tanker, følelser og sexistisk efterrationalisering. Der er ingen der påstår, at jeg har lovet dem noget. Mine ord eller handlinger kan ikke betegnes som magt, overgreb, trusler eller lignende, men eftertanker om, hvad jeg mon mente med en kompliment, en måske plat, flirtende vittighed eller i nogle tilfælde et gensidig kys eller en fysisk relation.
- Jeg har desværre været blind for, at status og berømmelse kan skabe en skævhed i relationer. Jeg forstår nu også, at nogle kvinder, måske kun har opsøgt mig, fordi de troede, jeg kunne gøre noget for deres karriere. Jeg har haft gensidig og til tider flirtende korrespondance med flere personer, og undrer mig i dag over, hvorfor de blev ved med at skrive til mig over flere år, hvis de fandt det ubehageligt. Jeg har aldrig selv haft en tanke om, at jeg kunne udnytte andre til min fordel, men bare været glad for den opmærksomhed, jeg har fået.
- Jeg har været blind for, at min ofte platte og flirtende humor, som er en del af mig både fagligt og privat, kunne opfattes anderledes og grænseoverskridende. De få gange jeg i min 35-årige karriere har oplevet, at nogen syntes, at mine ord eller adfærd var upassende, har jeg sagt undskyld til vedkommende. For jeg har aldrig ønsket, at nogen skulle føle sig utilpasse i mit selskab.”
- I de seneste år er jeg blevet mere opmærksom på ikke at skabe misforståelser og respektere, at den slags humor, jeg er kendt for, hører til på scenen og ikke udenfor.
Du kan se dokumentarserien "Sexisme i musikbranchen" på DRTV og første afsnit i aften på DR1 kl. 21. 40. Afsnit 2 bliver sendt tirsdag aften kl. 21.25 på DR1.
Du kan også lytte til podcasten "Vidnesbyrd - Sexisme i musikbranchen" i DR Lyd.