Hun har været nomineret 17 gange og vundet 3 Oscars.
Men selvom Meryl Streep står til at blive den mest nominerede og vindende skuespiller overhovedet i Oscar-showets historie – og ja, i år er hun selvfølgelig også nomineret – går det ikke særligt godt for kvinderne i de øvrige kategorier.
En undersøgelse fra den amerikanske aktivistorganisation for kvinders rettigheder i filmbranchen, Women’s Media Center, viser, at kun 20 procent af årets Oscar-nominerede udenfor skuespillerkategorierne er kvinder.
- I disse meget afgørende roller viser vores undersøgelse, at 80 procent af alle nominerede er mænd. Fire ud af fem nominerede er mænd, hvilket betyder, at mandlige stemmer og perspektiver afgør, hvad vi ser på film, siger leder af Women’s Media Center, Julie Burton, til Hollywood-mediet The Wrap.
Hendes allierede i Women's Media Center tæller flere kvindelige aktivister fra filmbranchen.
Heriblandt den 79-årige amerikanske skuespiller Jane Fonda, der i en artikel i filmtidsskriftet Variety ligeledes angriber vægten af mænd i filmbranchen:
- Kvinder i filmbranchen, og især farvede kvinder, er fortsat udsat for diskrimination hver dag. Hollywood er stadig en klub forbeholdt mænd, konstaterer Jane Fonda.
Det er langt fra første gang, kvinder er underrepræsenterede i kategorierne bedste instruktør, bedste fotograf eller bedste manuskriptforfatter til den prestigefyldte prisuddeling.
Det er mere reglen end undtagelsen.
Ene kvinde mod 88 mænd
Når det gælder kategorien bedste instruktør, har kun én kvinde skulle finde takketalen frem for at modtage den eftertragtede statuette, siden Oscar-showet begyndte at dele filmpriser ud i 1929.
Kathryn Bigelow, kvinden bag actionfilm som 'Point Break' (1991) og 'Zero Dark Thirty' (2012), vandt i 2010 en Oscar for at have instrueret Irak-krigsfilmen 'The Hurt Locker' (2009).
Både før og siden har det sædvanligvis været medlemmer fra Hollywoods herreklub, der har vundet Oscar’en for bedste instruktør.
Selvfølgelig var der Susanne Bier og tyske Caroline Link, men med henholdsvis 'Hævnen' (2012) og 'Fortabt i Afrika (2002) vandt begge kvinder statuetten for bedste fremmedsprogede film og er derfor udenfor nævnte kategori.
Ligesom sidste års virak om et Oscar-akademi, der fortrinsvis tilgodeser hvide skuespillere og filminstruktører, er årets bærende spørgsmål nu:
Er det filmbranchen eller oscarakademiet, der knægter de kvindelige filminstruktører?
Mændenes Hollywood
Ifølge Julie Burton fra Women's Media Center er det ikke fordi Oscar-akademiet bevidst overser kvinderne.
Problemets rod skal findes i Hollywoods mandsdominerede filmbranche, hvilket en undersøgelse fra organisationen Women and Hollywood understøtter.
I 2016 udgjorde kvindelige instruktører, producere, manuskriptforfattere og fotografer 14 procent på de 100 bedst sælgende film fra Hollywood.
Favner man de sidste hundrede års 1.000 bedst sælgende film, er kun fire procent instrueret af en kvinde.
- Hvis kvinder ikke har mulighed for at banke døren op, bliver de aldrig opdaget eller anerkendt for deres kvaliteter og indflydelse, siger Julie Burton.
- Vi vil nu spørge filmselskaberne, der åbenbart har det okay med at indgå aftaler udenom kvinderne, om de ikke kan gøre det lidt bedre. Perspektiverne, erfaringerne og stemmerne fra mere end halvdelen af befolkningen (den amerikanske, red.) fortjener ligeså meget en stol ved bordet.