Det er ikke mange år siden, Se og Hør havde et slogan, der lød: I denne uge gik vi over stregen - og i næste uge gør vi det igen.
Men den tid er forbi, siger ugebladets chefredaktør Niels Pinborg med den aktuelle Se og Hør-sag om overvågning af kendte i mente.
- Man kan jo dybest set sige, at vi i dag arbejder ud fra et mantra, der hedder: I dag gik vi ikke over stregen, og på onsdag har vi heller ikke planer om at gøre det, siger han.
Og den linje er åbenbart noget, der er faldet i god jord hos både læsere og kilder.
- Vi har arbejdet målrettet med at lave en ny redaktionel profil, og det er der blevet bidt mærke i både hos købere og læsere, men også hos de kendte, som anerkender, at vi rent faktisk opfører os ordentligt, siger Niels Pinborg.
Så hvad har I lært af sagen?
- Vi har i hvert fald lært at sætte fokus på, hvad det er for nogle metoder, vi anvender i vores journalistisk, og hele tiden sørge for, at vi holder os på den rigtige side af loven og de øvrige gældende grænser.
En af de nu skrottede metoder er tiphonoraret, hvor folk fik penge for at give et tip om for eksempel en kendt. I stedet må bladets journalister i dag ”arbejde lidt hårdere for at få historierne hjem”, siger chefredaktøren.
- Kan jeg love, vi aldrig mere laver fejl og kommer i Pressenævnet? Nej, det kan jeg ikke, siger Niels Pinborg og fortsætter:
- Vi er ikke beskidte mere, og vi har både håndsprit og håndsæbe ved vores vask.