Titel: Getting Old Komponist: Asmus Koefoed
Kompositionsår: 2009 Hvorfor skal værket med? Asmus Koefoed er en forholdsvis ukendt dansk komponist og vist nok uddannet fysiker. Musikken Asmus laver er ret dyb og følelsesladet, især nummeret "Getting Old" har et spænderne tempo som stiger igennem nummeret, og det giver måske en anden dimension af at "blive gammel" i forhold til at sygne hen og forsvinde. Og så sender det iøvrigt kuldegysninger ned af rygraden på mig. Derfor synes jeg det skal med. Nummeret bliver især spændende 3 minutter inde og til slut.
Indstillet af: Jan Piskur.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a5799c658a11f9f0d147b9d7e
Titel: Blue Nebula Komponist: Johan van der Linden
Kompositionsår: 2012 Hvorfor skal værket med? Det er et dejligt varieret og lettilgængeligt stykke ny musik med den lidt usædvanlige konstellation af altblokfløjte, altsaxofon og vibrafon. Jeg vil især fremhæve passagen fra 3:01-6:12 fordi den har et dejligt mix af lyden fra de tre instrumenter i en forunderlig skæv rytme, hvor man ikke kan lade være med at lytte lidt ekstra intenst.
Indstillet af: Maj-Britt Schmidt Andersen.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a5799c6596187a40fd8ecaa0f
Titel: Music in Circles Komponist: Andrew Norman
Kompositionsår: 2012 Hvorfor skal værket med? ”Music in Circles”, skrevet af Andrew Norman, indspillet af yMusic: Pulserende, tonalt, fyldt med energi og en messingblomst, der folder sig ud midt i cirklerne. Værket er egentlig lidt længere, men dette er en slags radioudgave. ”Music in Circles” skal med, fordi som der står om yMusics indspilning i en kommentar under videoen: ”They are so sick, I wish they were more famous.”
Indstillet af: Sune Anderberg
Titel: Gemmer mig for Rosetta Komponist: Lasse Schwanenflügel Piasecki
Kompositionsår: 2014 Hvorfor skal værket med? Melodien er, trods sin indadvendte skrøbelighed, iørefaldende og længselsfuld. Melodien får en genert ærlighed, eftersom solisten ikke har musikalske kundskaber på det instrument hun spiller den på, og således kun har melodien og sin egen sårbarhed at udtrykke sig med. Formen er meget pædagogisk med mange gentagelser. Det indstillede uddrag er fra 00:30 til 04:30.
Indstillet af: Lasse Schwanenflügel Piasecki
Titel: Traversée fra: l'Amour de loin Komponist: Kaija Saariaho
Kompositionsår: 2000 Hvorfor skal værket med? Det er et fængslende værk. Der er noget utroligt dragende ved denne musik. Jo! En opera der handler om kærlighed og død... det lyder banalt. Det gør jo alle operaer, ikke sandt? Alligevel er denne "kærlighed på afstand" ikke en kliché i dette værk. Vi lever trods alt i en digital verden hvor afstand ikke længere findes.... og alligevel!
Indstillet af: Marcus Persoons
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a5799c658a11f9f0d147b9d7d
Titel: Let Me Tell You. Sat: Let me tell you how it was Komponist: Hans Abrahamsen
Kompositionsår: 2013 Hvorfor skal værket med? Jeg er særligt betaget af netop denne sang, fordi musikken på næsten genial vis rammer den intimitet og karakter af betroelse, som rummes i teksten. Og sangeren (Barbara Hannigan) understøtter denne “betroelse” i kraft af sin lavmælte og alligevel destinkte måde at fremføre sangen på.
Indstillet af: Carsten Rosenberg Hansen
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a579b36596187a41068121b13
Titel: Requiem. Sats: Qui Mariam absolvisti Komponist: John Frandsen
Kompositionsår: 2010 Hvorfor skal værket med? John Frandsens Requiem opfatter jeg som beslægtet med et af de store korværker, jeg beundrer allermest, nemlig Brittens War Requiem. Begge komponister har blandet den gamle latinske requiem-tekst med tidsaktuel digtning; Britten med Wilfred Owens digte om 1. verdenskrigs grusomheder, Frandsen med Simon Grotrians nærmest surrealistiske og ofte underfundige digte om menneskets forhold til livet og til Gud. Og Britten har tilegnet sit værk til fire af hans nære venner, der som soldater faldt i 1. verdenskrig, mens Frandsen har tilegnet sit værk til 69 unge mennesker, der omkom i en bestialsk massakre på Utøya i 2011.
I satsen ”Qui Mariam absolvisti” rammer rammer musikken på en prik den inderlighed og ydmyghed, som er indeholdt i denne bøn; det er meget gribende. Indstillet af: Carsten Rosenberg Hansen
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57ac65f4a11fa215e4c9de46
Titel: Requiem. Sats: Jeg fryser i mit verdensskrud Komponist: John Frandsen
Kompositionsår: 2010 Hvorfor skal værket med? Særligt om satsen ”Jeg fryser i mit verdensskrud”: Det er et af de bedste af Grotrians digte, som synges af den færøske sanger Teitur. Der er en fremragende overensstemmelse mellem melodiens uprætentiøse karakter og tekstens “naivitet”. Desuden skaber Frandsen en spændende kontrast mellem Teiturs sange, som kun har en “tynd” orgelledsagelse, og de klassiske messeled, som er for fuldt orkester. Indstillet af: Carsten Rosenberg Hansen
http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:5799c65a6187a40fd8ecaa15
Titel: Requiem. Sats: In paradisum Komponist: John Frandsen
Kompositionsår: 2010 Hvorfor skal værket med? I satsen ”In Paradisum” afsluttes værket på smukkeste vis med en nærmest “naturlyrisk” sats, hvor bl.a. fløjter og pigekor er med til at skabe en perfekt illusion om Paradiset som fredfyldt sted med fuglesang og rislende vand – og det til trods for at tonesproget er helt anderledes end i Beethovens pastoralesymfoni eller Fauré’s Requiem. Indstillet af: Carsten Rosenberg Hansen
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a5799c658a11f9f0d147b9d7f
Titel: Most glorious Lord of Life Komponist: John Rutter
Kompositionsår: 2010 Hvorfor skal værket med? Ved højtider i kirken synges ofte musik af den engelske komponist/organist John Rutter, der er født i 1945. Som organist i det sydlige Danmark har jeg med et ad hoc vokalensemble ofte sunget/spillet hans musik, som jeg vil betegne som velklingende engelsk "church-pop", der "går rent ind"! Hans flotte og festlige sats til Påskedag "Most glorious Lord of Life" fra 2010 kunne jeg tænke mig at nominere til Publikumsbaskeren. Indstillet af: Addi Vaupel
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57a79d0d6187a41664be2bd5
Titel: Velocity Komponist: Gavin Higgins
Kompositionsår: 2014 Hvorfor skal værket med? Angiveligt bliver der hvert år til "Last Night at the Proms" opført et spritnyt stykke klassisk musik og i 2014 var det "Velocity". Det er et kort stykke men med som navnet antyder masser af energi. Det blev vel modtaget dengang. Aalborg Symfoniorkester har deres egen "Last Night at the Proms"-promenadekoncert med flag, fællessang og klassisk musikalske indslag. Således også i 2015 hvor "Velocity" blev modtaget med begejstring og fik dets Skandinaviens-premiere. Komponisten var selv tilstede for at modtage publikums hyldest. Indstillet af: Jørn Andersson.
Titel: Sure on this Shining Night Komponist: Morten Lauridsen
Kompositionsår: 2005 Hvorfor skal værket med? Jeg synes bla. at dansk-amerikaneren Morten Lauridsen har lavet noget fantastisk godt kormusik og den der hedder "Sure on this Shining Night" er fantastisk melodisk, publikumsvenlig og smuk. Den hænger i ørene bagefter og man fanger flere strofer fra den når man har hørt den, den er fantastisk. Indstillet af: Merete Funch. http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57a79d0da11fa00c8c64caf6
Titel: Ad Astra Komponist: Jacob Vilhelm Larsen
Kompositionsår: 2012 Hvorfor skal værket med? Det er et bestillingsværk skrevet til Stavanger Brass Band i 2012, hvor komponisten var dirigent fra 2009-2012. Komponisten dirigerede selv premieren i Sct. Petri Kirke, Stavanger. Indstillet af: Jacob Vilhelm Larsen http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57a79d0d6187a41664be2bd7
Titel: March - The Call of The Brave Komponist: Jacob Vilhelm Larsen
Kompositionsår: 2006 Hvorfor skal værket med? Det er et bestillingsværk skrevet til Frederikshavn FDF Brass Band i 2006, som en hyldest til de tidlige pionere i FDF bevægelsen. Marchen tager udgangspunkt i FDF sangen "Langt over lande", med tekst af Rudolf Bruun. Teksten i 2. vers er inspireret af kanontorden fra Slaget ved Jylland fra 1. verdenskrig, som denne sommer foregik for 100 år siden. Indstillet af: Jacob Vilhelm Larsen http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57a79d0da11fa00c8c64caf7
Titel: Cadillac of The Silver Screen Komponist: Jacob Vilhelm Larsen
Kompositionsår: 2015 Hvorfor skal værket med? Et bestillingsværk skrevet til Reg Vardy Band, som 2. sats af værket "Phenomena". Stykket er en direkte hyldest til filmkomponisten John Williams. Indstillet af: Jacob Vilhelm Larsen
Titel: Ingenmandsland Komponist: Thomas Mannsfeldt
Kompositionsår: 2012 Hvorfor skal værket med? Det er stort – på den fede måde. Forslag til uddrag: fra 0:00 og frem. Indstillet af: Thomas Mannsfeldt http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57a79d0da11fa00c8c64caf9
Titel: Englen og mestermanden Komponist: Thomas Mannsfeldt
Kompositionsår: 2012 Hvorfor skal værket med? Det er stort – på den fede måde. Forslag til uddrag: Fra omkring 11:50. Indstillet af: Thomas Mannsfeldt
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57a857446187a4185cd769db
Titel: Claude Komponist: Claudio Passilongo
Kompositionsår: 2013 Hvorfor skal værket med? Jeg indstiller disse stykker, fordi jeg tror de er melodiøse og publikum godt kan lide dem. Claude er en neo-impressionistiske værker (navnet er en hyldest til Debussy) Indstillet af: Claudio Passilongo
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57a79d0e6187a41664be2bd9
Titel: Circle Komponist: Claudio Passilongo
Kompositionsår: 2012 Hvorfor skal værket med? Jeg indstiller disse stykker, fordi jeg tror de er melodiøse og publikum godt kan lide dem. Indstillet af: Claudio Passilongo
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57a981916187a4185cd76f53
Titel: Evening sun Komponist: Claudio Passilongo
Kompositionsår: 2011 Hvorfor skal værket med? Jeg indstiller disse stykker, fordi jeg tror de er melodiøse og publikum godt kan lide dem. Indstillet af: Claudio Passilongo
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57a87bd9a11fa00c8c64d189
Titel: Meditation Komponist: Claudio Passilongo
Kompositionsår: 2015 Hvorfor skal værket med? Jeg indstiller disse stykker, fordi jeg tror de er melodiøse og publikum godt kan lide dem. Indstillet af: Claudio Passilongo
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57a87c8ea11fa00c8c64d198
Titel: Lidt af evigheden Komponist: Michael Bojesen
Kompositionsår: 2004 Hvorfor skal værket med? Jeg synes at sammensmeltningen af tekst og musik er genial i al sin rørende enkelthed. Den rolige, næsten meditative stemning, klaverets små bølgeskvulp i baggrunden. Alt sammen passer det så blidt til de smukke ord om at finde en sten på stranden, tage den i lommen og således bære et stykke af evigheden med. Jeg har så tit selv gjort netop det, og hver gang hører jeg denne smukke sang indeni. Har også overværet mange koropførlser og oplevet hvor bevægede publikum bliver når de hører den. Indstillet af: Lykke Lindborg.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57a79d0ea11fa00c8c64cb03
Titel: 6 enkle danske sange Komponist: Pelle Gudmundsen-Holmgreen
Kompositionsår: 2002 Hvorfor skal værket med? Jeg hørte selv en af sangene første gang i den originale kor-udgave på P2, og tænkte straks at den "lyd" og stemning måtte vi kunne overføre til vore instrumenters klang og Duo Askou//Andersens repertoire.
Vi lavede en instrumental version, sendte dem til Pelle, og spurgte ham hvad han syntes om det, og om det var i orden med ham, at vi havde omskrevet sangene. Siden kom vi hjem til ham og havde "time" - den eneste undervisningstime vi har haft sammen i de 6 år vi har spillet i duo sammen.
Vi arbejdede et par timer med sangene, med formen og karakteren og bittesmå detaljer - og så var Pelle tilfreds. Det er jo en helt ny "lille suite"! udbrød han begejstret, med henvisning til Carl Nielsens opus 1. Siden indspillede vi dem igen i den version som nu findes på vores cd "Som en forårsnat".
Vi har spillet sangene rigtig meget, og ofte sat sammen med musik og sange af Carl Nielsen, og som en nutidig repræsentant og videreførelse af den særligt nordiske, danske - og enkle tone. Indstillet af: Hanne Askou.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57a79d0ea11fa00c8c64cb05
Titel: En kærlighedssang til jorden Komponist: Thomas Koppel
Kompositionsår: 2006 Hvorfor skal værket med? I 2006 udkom CD-en med Thomas Koppels improvisatoriske, stille musikalske hilsener til alt det jordiske, hans tanker kunne beskæftige sig med, udtrykt i mindre musikstykker, spillet på et Steinway i Sydhavnen.
At lytte til denne CD giver en indre ro - en fordybelse i musikken, hvor der indimellem høres citater fra noget, der virker bekendt for lytteren! Derfor vil jeg foreslå denne CD til Publikumsbaskeren - og hvis der skal peges på en enkelt skæring, - må det være nr. 2 "A Love Song for the Earth"! Indstillet af: Addi Vaupel.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57a79d0ea11fa00c8c64cb09
Titel: Fantasi over en bornholmsk folkemelodi Komponist: Bjarke Mogensen
Kompositionsår: 2011 Hvorfor skal værket med? Det er kort stykke, som i sig selv passer godt som en publikumsbasker. Jeg synes både dette værk er spændende og også meget umiddelbart behageligt. Indstillet af: Thomas Jansson http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57a9c17b6187a5025c358cae
Titel: El Fuego. 1. sats af Symphony No. 3 ”Luz” Komponist: Jesús Rueda
Kompositionsår: 2006 Hvorfor skal værket med? Jeg indstiller satsen ”Fuego” fordi den åbner døre til nye verdener, som Mark Jordan skrev på American Musicweb:”This dense and dazzling post-minimalist masterpiece from Spanish composer proves that creativity can open doors into new worlds.” Indstillet af: Mette Perregaard http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57a9c1216187a5025c358cab
Titel: In lumine Domini - suite nr. 3 - Postludium (4. sats) Komponist: Flemming Chr. Hansen
Kompositionsår: 2012 Hvorfor skal værket med? Jeg vil nok så ubeskedent indstille noget af min egen musik til jeres konkurrence Publikumsbaskeren. Det er et dejligt lille stykke minimalmusic, som jeg tænker passer godt ind i jeres univers. Indstillet af: Flemming Chr. Hansen
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57ad92a96187a406f80d54b9
Titel: Hænderne Komponist: Kirsti Meiers/Sistersound
Kompositionsår: 2014 Hvorfor skal værket med? Musikken i værket understøtter ordene i Rosa Abrahamsens digt om hænder. Koret, effekterne som fx ekko og leg med reverb, industrilydene og strygerakkompagnementet bakker varsomt op eller giver styrke og kraft til værket.
”Hænderne” har publikumsbaskerkvalitet fordi den er en ny tonesætning til en tekst som mange danskere - i hvert fald den ældre generation - kender til. Digtet beskriver de forskellige tilgange vi mennesker har til livet og de valg vi tager i relation til vores medmennesker. Derfor er digtet relevant som aldrig før og en nytolkning med respekt for teksten og det liv som står bag Rosas ord ligeledes. Indstillet af: Kirsti Øibakken Pedersen
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57ad92ab6187a406f80d54bc
Titel: All Bells in Paradise Komponist: John Rutter
Kompositionsår: 2012 Hvorfor skal værket med? Efter år 2000 bliver der sandelig stadig skrevet musik, som både er smukt, stemningsfuldt og melodiøst. John Rutter (fra England - født 1945) er et flot eksempel. ”All Bells in Paradise”, hvor han selv dirigerer Kings College Choir, står p.t. øverst på min korhitliste.
Han har komponeret, og sammen med David Wilcocks redigeret mange Christmas Charols.
I meget af hans musik føler man sig hensat til en stor engelsk katedral med solindfald gennem de blyindfattede vinduer. Indstillet af: Henrik Lund
Titel: Handelusive. 1. og 2. sats Komponist: Hugi Gudmundsson
Kompositionsår: 2009 Hvorfor skal værket med? Det er 3 satser for barokinstrumenter, inspireret af G. F. Handel. Stykket var blandt de 10 værker som blev valgt på Rostrum 2010 i Lissabon. Hver sats er omkring 5 minutter så de egner sig ret godt til radiobrug.
Publikumsbaskeren er klart 2. sats, men 1. sats er også et bud, selvom den er lidt tungere. Indstillet af: Hugi Gudmundsson
2. sats:
1. sats:
Titel: Hvild (Hvile) Komponist: Hugi Gudmundsson
Kompositionsår: 2009. Hvorfor skal værket med? Det er en vemodig korsats komponeret på en eftermiddag efter en vens begravelse. Satsen er blevet en del af projektet "5 spor i ny musik" som er et undervisningsmateriale i ny musik for folkeskoleelever, udarbejdet af Syddansk Universitet og Dansk Komponist Forening. Indstillet af: Hugi Gudmundsson
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57ad92ac6187a406f80d54bf
Titel: A Time for Us Komponist: Jacob Vilhelm Larsen
Kompositionsår: 2013 Hvorfor skal værket med? 4. sats fra "Colourama Suiten". En feature for for brass kvintet og brass band i bedste Ennio Morricone stil. Indstillet af: Jacob Vilhelm Larsen
Titel: Trio-Fantasi Komponist: Timothy Baxter
Kompositionsår: 2016 Hvorfor skal værket med? Timothy Baxter er en engelsk komponist, som har boet i Danmark siden 1990, og dette er hans seneste værk. Han er nu 81 år, men værket er sprængfyldt med ungdommelig energi, som kan appellere til elskere af klassisk musik, som holder af nye overraskende måder at udvikle traditionen på. Især er indledningen anderledes og følelsesmæssig intens, dvs. det første minuts tid ud af de i alt knap 7 minutter. Denne særlige stemning vender tilbage i slutningen efter et midterstykke af heftig energi. Indstillet af: Birthe Baxter
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57ad92af6187a406f80d54c2
Titel: Alla cubana Komponist: Timothy Baxter
Kompositionsår: 2014 Hvorfor skal værket med? Alla Cubana er skrevet i 2014 af Timothy Baxter. Han er en engelsk komponist, som har boet i Danmark siden 1990.
Alla Cubana varer ca. 3.40 min. Det er et festligt nummer i en latino rytme, som gør èn glad, og man får lyst til at danse. Det er et oplagt nummer for alle, der kan lide at danse eller blot vippe med tæerne, mens man lytter. Indstillet af: Birthe Baxter http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57ad92afa11fa215e4c9e529
Titel: Du er på! Komponist: Timothy Baxter
Kompositionsår: 2011 Hvorfor skal værket med? Jeg ved ikke, om I med jeres opfordring om forslag til en publikumsbasker også har tænkt på børnesange?
Den vedhæftede lydfil er en koncertoptagelse fra i foråret med Kalle Mathiesen som forsanger og Claudio Passilongo, der leger ved klaveret. Kalle Mathiesen var meget begejstret for sangen og sagde, at vi havde skrevet en klassiker. Den er nem at synge og hurtig at lære selv for mindre børn. Man bliver glad i låget af at synge den eller bare lytte med.Jeg håber, at I også bliver glade af at lytte til den. Indstillet af: Birthe Baxter
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57ad92b16187a406f80d54c6
Titel: Six Bagatelles for two pianos/accordions Komponist: Timothy Baxter
Kompositionsår: 2005 Hvorfor skal værket med? Jeg har hermed præsenteret et forslag til en publikumsbasker af særlig interesse for cyklister, idet komponisten Timothy Baxter blev inspireret til denne sats af en cykeltur, hvor det gik tungt op ad bakke og let nedad bakke, hvilket alle cyklister kender til.
Pianisterne Ulrich Stærk og Anna Mette Stæhr blev "høje" af stykket, mens de indstuderede det. Måske har det samme effekt på lytterne - ikke mindst på cyklisterne, som får lettere ved at komme op ad bakke, mens de lytter. Der er jo mange af dem! Duo Mythos (accordeon) med Bjarke Mogensen og Rasmus Schjærff Kjøller har også spillet stykket. Indstillet af: Birthe Baxter
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57ad9627a11fa215e4c9e535
Titel: Dona nobis pacem Komponist: Timothy Baxter
Kompositionsår: 2014 Hvorfor skal værket med? Det er et værk præget af stor inderlighed og dybde. Det er skrevet til minde om komponistens fransk-engelske fætter John Clark, som døde 90 år gammel året forinden. De første par minutter giver et godt indtryk af stykket, som er enkelt bygget op under anvendelse af kontrapunktisk teknik og med en kantor som forsanger. Indstillet af: Birthe Baxter
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57ad9649a11fa215e4c9e538
Titel: Oboe in the shade Komponist: Timothy Baxter
Kompositionsår: 2013 Hvorfor skal værket med? Det er et stilfærdigt stykke med en sørgmodig grundstemning, som stemmer sindet til ro. Det vil være særdeles velegnet til at falde ned på, inden man skal i seng. Indstillet af: Birthe Baxter
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57ad92b36187a406f80d54ca
Titel: Adagio for Wind Komponist: Timothy Baxter
Kompositionsår: 2012 Hvorfor skal værket med? Jeg skal hermed foreslå "Adagio for Wind", komponeret af Timothy Baxter i 2012, spilletid små 5 min. Man kan kan få et godt indtryk af den igennem de 2-3 første minutter. Adagioen er en rigtig "sjæler", der går lige i hjertet, hvorfor den skulle have fine chancer for at blive en publikumsbasker. Indstillet af: Birthe Baxter
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57ad92b36187a406f80d54cd
Titel: Vapour Drawings for Electric String Quartet. Komponist: Jørgen Messerschmidt
Kompositionsår: 2010 Indstillet af: Jørgen Messerschmidt
Titel: Action for Sinfonietta Komponist: Jørgen Messerschmidt
Kompositionsår: 2002-03 Indstillet af: Jørgen Messerschmidt
Titel: Katedralsymfoni – 1. sats Komponist: Bo Gunge
Kompositionsår: 2010 Hvorfor skal værket med? Undertegnede vil gerne indstille Katedralsymfonien som emne til Publikumsbaskeren. Specielt vil jeg henvise til de sidste 3½ minutter af 1. sats (dvs. ca. fra 6 min. 14 sek. inde i satsen).
Jeg har selv hørt hele symfonien i Ribe Domkirke hvor den rumlige fornemmelse og efterklang med orkesterdelene fordelt på de to sider og med orgelet bagfra rigtig kommer til sin ret. Men også på den aktuelle indspilning lyder symfonien rigtig flot. Indstillet af: Torben Gunge
Titel: The B-Sides: Sats: Warehouse Medicine Komponist: Mason Bates
Kompositionsår: 2009 Hvorfor skal værket med? Den sidste sats, Warehouse Medicine, har nok mest de kvaliteter en "publikumsbasker" skal have: Den fanger med det samme og man får lyst til at høre den om igen.
Det er spændende, smuk musik, som er fuld af overraskelser. Det er symfonisk digt på en ny måde. En musikalsk fortælling som drager. Her er elektronisk musik i skøn forening med orkestret - uden at den virker som en billig effekt. Indstillet af: Marco Persoons
Titel: Partita for 8 voices. Sats: Allemande Komponist: Caroline Shaw
Kompositionsår: 2009-2012 Hvorfor skal værket med? Et enkelt stykke musik. Bestående af kun 8 sangere a capella, som alligevel fylder det hele rum med deres tale, suk, hvisken og selvfølgelig sang. Indstillet af: Marco Persoons http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57b1b8ab6187a418907517c9
Titel: Doctor Atomic: Arie: Batter my heart Komponist: John Adams
Kompositionsår: 2005 Hvorfor skal værket med? Operaen Doctor Atomic af John Adams er et helt særligt drama - en opera i to akter der fokuserer og tolker på John Oppenheimer og hans tanker op til den første prøvesprængning af en atombombe.
Første akt afsluttes med et kæmpe hit af en arie, skrevet over en sonnet af John Donne 'Batter my heart, three-person'd God' (udgivet i 1633!), som synges af John Oppenheimer (bariton).
Arien, 'Batter my heart', er sublim, fordi John Adams med sin orkestrering og melodik, i samspil med teksten af Donne, formår at sætte den dramatiske tekst og kontekst helt skarpt. Adams viser i øvrigt igen at han bare skriver helt vidunderligt for bariton. Ariens form kan kort beskrives således: (Inst)-A-(Inst)-A-B-(Inst). Særligt B-delen (fra 'I, like a usurped town...') er virkelig smukt, og den stigende intensitet og ambitus i bartiton-partiet er som skræddersyet til Donnes tekst. Der er ganske enkelt tale om en publikumsbasker! Indstillet af: Søren Borchersen http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57b1b8ab6187a418907517ca
Titel: Sacred Songs: Songs for Vespers Komponist: Valentin Silvestrov
Kompositionsår: 2006 Hvorfor skal værket med? For mig er han en af de lettere tilgængelige ”moderne”. Han bygger tydeligvis videre på en ældgammel tradition i slavisk kormusik, især med brug af oktavister/profundi, og han gør det på en måde, der bevæger mig dybt, skønt jeg ikke er specielt religiøs. Indstillet af: Søren Petersen http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57b1b8aba11f9f08500d8a94
Titel: Flow Like Water Komponist: James Newton Howard
Kompositionsår: 2010
Indstillet af: Gerd Lundqvist
Titel: Satyr Komponist: Christos Farmakis
Kompositionsår: 2012 Hvorfor skal værket med? KOTTOS har netop udgivet sin debutplade med helt nyskreven musik. Selv om musikken måske er klassisk, i hvert fald er musikerne det, så har alle numre en umiddelbar og nede på jorden appel, som man også kan høre folkemusik-influenser i. Til vores koncerter, der også ofte har meget ambitiøse nutidige og ældre klassiske værker, får vi tit kommentaren at vores egne værker er nutidige og moderne, sagt på en utroligt positiv måde, hvor publikum virkelig har følt sig mødt, hvor de nu er i deres moderne liv. Èn af mine publikumsbasker-favoritter er ”Satyr” af Christos Farmakis. Det er et virtuost superhit! Indstillet af: Pernille Petersen. http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57b2e2a76187a41890751dd1
Titel: Reptile crawling Komponist: Christos Farmakis
Kompositionsår: 2015 Hvorfor skal værket med? KOTTOS har netop udgivet sin debutplade med helt nyskreven musik. Selv om musikken måske er klassisk, i hvert fald er musikerne det, så har alle numre en umiddelbar og nede på jorden appel, som man også kan høre folkemusik influenser i. Til vores koncerter, der også ofte har meget ambitiøse nutidige og ældre klassiske værker, får vi tit kommentaren at vores egne værker er nutidige og moderne, sagt på en utroligt positiv måde, hvor publikum virkelig har følt sig mødt, hvor de nu er i deres moderne liv. ”Reptile crawling” af Christos Farmakis 2015 er en rå rockende energiudladning. Indstillet af: Pernille Petersen
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57b70f57a11fa006981bb4e9
Titel: Reptile hunting Komponist: Christos Farmakis
Kompositionsår: 2015 Hvorfor skal værket med? KOTTOS har netop udgivet sin debutplade med helt nyskreven musik. Selv om musikken måske er klassisk, i hvert fald er musikerne det, så har alle numre en umiddelbar og nede på jorden appel, som man også kan høre folkemusik influenser i. Til vores koncerter, der også ofte har meget ambitiøse nutidige og ældre klassiske værker, får vi tit kommentaren at vores egne værker er nutidige og moderne, sagt på en utroligt positiv måde, hvor publikum virkelig har følt sig mødt, hvor de nu er i deres moderne liv. ”Reptile hunting” af Christos Farmakis 2015 er en rå rockende energiudladning. Indstillet af: Pernille Petersen
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a57b2e2a7a11f9f0f506e1a70