Man forbinder ikke umiddelbart Hollywood med eftertænksomhed, ro, stilhed og sorg. Store, bredt fortalte historier akkompagneret af et 100-mands symfoniorkester var i mange år normen. I 1993 indgik to prisvindende Hollywood-stjerner en aftale, som gjorde op med denne tradition.
Instruktøren Steven Spielberg (bl.a. 'Dødens Gab') og komponisten John Williams (bl.a. 'Star Wars') gik i 1993 sammen om at lave 'Schindlers Liste' - en lavmælt film om redningen af en stor gruppe jøder under Anden Verdenskrig.
Temaet blev lagt i hænderne på violinisten Itzhak Perlman, hvis sparsomme syngende violin satte sit intense præg på filmen. Violinen er i høj grad instrumenternes menneskelige stemme.
Inspiration fra Klezmer-musikken
Ligesom jøderne har deres eget sprog, jiddisch, har de også deres egen musik, klezmer, begge med arv fra europæisk og hebræisk kultur.
En film om jøder under nazismen må derfor nødvendigvis have klezmer-træk. Sådan har John Williams nok tænkt, da han endelig påtog sig opgaven. Først ville han ikke.
Som han sagde til Spielberg: "You need a better composer than I am for this film", hvortil Spielberg svarede: "Yes, but they are all dead".
Den forstod Williams godt, og han gik til en af historiens store jødiske komponister, Gustav Mahler, og fandt noget egnet materiale, han kunne bruge som udgangspunkt. Og så hyrede han en jødisk musiker til at spille sin musik til filmen.
Han havde angiveligt klezmer i tankerne, da han lavede 'Schindler'-musikken.
Masser af følelser, ingen pynt
Klezmer er fuld af melodier, der minder om den menneskelige stemme, når den taler, også selvom den bliver spillet af en klarinet eller en violin.
Melodierne kan minde om den type sang eller messen, man hører i synagoger eller hjemme ved sabbaten. Det er melodier, hvor man kan høre spring og betoninger som i det talte sprog, og der er suk og gråd med i musikken som små udsmykninger.
Temaet til 'Schindlers Liste' har ikke triller eller små udsmykninger. John Williams holder melodien fri for al pynt. Den er gribende enkel. Men der er igen og igen en figur, der består af hop nedad. Først fem toner nedad, så seks, så syv… - og så op igen.
Hør musikken
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:59a55ac66187a42020a1bc18
- •
Herover kan du lytte til musikken med et kommentarspor, hvor P2s Svend Rastrup Andersen vil guide dig gennem stykket.
- •
Filmmusik uden film mangler noget - billederne. Men der er mange billeder i musik, og Williams' violintema giver forretningsmanden Schindler mindelser om historien om 'Den barmhjertige samaritaner'.
- •
Der er ikke meget musik i Schindlers liste. Til gengæld virker musikken så meget kraftigere, når den er der. Og med sin lavmælte tone giver den hovedpersonen en gribende troværdighed.